Den svåra konsten att lära om

Börja lära - fortsätta att lära

När du börjar ditt skolbibliotekariejobb på din nya arbetsplats – vilka förväntningar tror du att din rektor och lärarkolleger har på dig när det gäller digital kompetens? Vilka förväntningar har du på dig själv?

Kanske är du besviken över att högskolan där du fick din utbildning inte lärde dig att bli en fena på att hantera digitala verktyg.

Tyvärr är det ju så att din icke-praktiska högskoleutbildning inte omfattar det handfasta och konkreta du ska använda dig av i den vardag du jobbar i som skolbibliotekarie.

Så det blir upp till dig själv att att fundera över vilka praktiska kunskaper och färdigheter "sådana som du"behöver ha och sedan införskaffa dem, även om det inte står på rektorns agenda för fortbildning.

Våga var okunnig och planera sedan in lärandet i din kalender.

Att lära sig nya färdigheter är roligt.
  • Våga säga att du inte kan, men att du ska ta reda på det.
  • Våga prova.
  • Våga misslyckas.
Vi lär oss på olika sätt. Själv provar jag mig fram - innan jag lärt mig verktyget. Jag leker, testar och försöker skapa direkt. På så sätt leder jag mig successivt fram till svaren på de problem som verktyget ger mig i min okunskap om hur det fungerar. Jag klickar och klickar och ser vad som händer.

Jag har alltid jobbat med gratistillämpningar - förutom något enstaka som skolan köpte licens för.
Det har blivit ett stort antal inloggningar på oändligt många webbsidor med olika digitala verktyg att sedan använda tillsammans med eleverna.

Jag tror också att det är viktigt att du inte bara t ä n k e r lära dig. Om jag själv bara tänker att jag ska lära mig något - så blir det inte av. Jag har försökt lära mig spanska via Duolingo under något år - utan att göra några större framsteg. Inte förrän nu när jag satt in klockslag i min kalender har jag börjat komma framåt. Med andra ord behöver jag planera och avsätta tid för att det ska bli av och ge resultat.

Dessutom har jag som projektledarräv vant mig vid att mål- och tidsbestämma mina projekt. Så mina lärprojekt kan löpa mellan en månad och ett halvår. Tyckte väl själv att det var lite pinsamt att jag gjorde det så inrutat och överambitiöst - men det har gett resultat. Dessutom ser jag nu när jag googlat runt att det är fler som gör som jag :-)

I ett annat inlägg får du veta hur jag gjort.

BIld av M W från Pixabay