Glad påsk!

Bildbank med bilder

En av mina skolbiblioteksstjärnor, professor Joyce Valenza, som jag följt under många år, fortsätter oförtrutet att generöst dela med sig av sin stora erfarenhetsbank.

Nu senast delar hon sin bildbank med CCO bilder, d v s bilder som är fria att använda - även kommersiellt - och där du inte behöver ange upphovsrätt.

Här är en riktig guldgruva där du hittar massor av bilder att hämta bilder till dina eller dina elevers presentationer.

Den enda nackdelen med de flesta av dessa bildresurser är att de levererar alldeles för bra bilder :-). D v s högupplösta bilder i mycket hög bildkvalitet som kräver rejäl uppkoppling för att ladda ner till mottagaren. Pixabay (som även nämn där) har funktionen att man väljer själv om man vill ha en högupplöst bild eller en bild som inte kräver så mycket att laddas ner.

........

Mer om Joyce Valenza
Jag har följt Valenza under hela min skolbibliotekskarriär. Hon har betytt mycket för utvecklingen av skolbiblioteksverksamheten i USA. Som ledande inom skolbiblioteksvärlden har  hon ett gediget CV som utbildare, författare, talare, bloggare m m. Joyce Valenza har doktorerat inom informationsvetenskap och arbetar för närvarande på Rutgers University School of Information and Communication.

Bild av Hebi B. från Pixabay