What is AI - kort introduktion för eleverna

Källkritik bland viraler, alternativa fakta och fejkade nyheter

Jag har haft en givande sommar och varit fullt engagerad i två distanskurser. I den ena - en skrivarkurs - fick fantasin blomma fullt ut. I den andra fick funderingarna istället kretsa kring globalisering och det kulturgeografiska området.... vilket dock omfattar det mesta som rör oss människor. Mycket mycket givande båda två. Även om den senare - Kulturgeografi : Globaliseringens utmaningar - hade satt ribban högt.

Nu i höst ska jag börja en kurs inom området källkritik och jag kommer även att nosa lite mer på AI. Kanske kan det finnas delar som du som läsare kan vara intresserad av så lite av kursinnehållet kommer nog att spillas över här på bloggen.

Kursen kommer att diskutera filterbubblor, psykologiskt försvar, källkritik, faktaresistens och andra demokratiska utmaningar. En av kursböckerna kommer att vara Jack Werners och Torsten Thuréns bok Källkritik. Vi ska också läsa avsnittet Fejk, filter och faktaresistens - hotar sociala medier demokratin? av Lars Truedson. Denna artikel tillsammans med ett flertal andra intressanta artiklar kan du ladda ner.

Du själv får gärna dela med dig och berätta om dina funderingar och utmaningar i ditt arbete med elever och lärare. Det kan gälla funderingar på hur du ska locka dina lärare att ge eleverna färdighet i att producera intressant och tillförlitlig information anpassad till en digital värld. Jag är ditt bollplank - så bara hör av dig!

Institutet för mediestuder (2018). Fejk, filter och faktaresistens -hotar sociala medier demokratin? [online] Available at: https://mediestudier.se/wp-content/uploads/2018/05/fejk_filter_faktaresistens_webb.pdf [Accessed 20 Aug. 2020].

Thurén, T., & Werner, J. (2019). Källkritik. Stockholm: Liber.

Bild av PublicDomainPictures från Pixabay