Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Antalet verksamma skolbibliotekarier

Photo by Crissy Jarvis on Unsplash

Hur många är vi i Sverige som jobbar som skolbibliotekarier?

DIK och Svensk Biblioteksförening har i sin analys och beräkning i Bemanna skolbiblioteken gjort ett tappert försök att kartlägga den konturlösa arbetssituationen för skolbibliotekarier.

Som vi alla vet så är ofta antalet arbetstimmar och arbetsplatser för en skolbibliotekarie slumpartat, planlöst och godtyckligt. Skolbibliotekariernas arbetstider fördelas ofta skvättvis på olika skolor. Men rimligt vore det som DIK och Svensk biblioteksförening viktar som rimligt:  en bibliotekarie (heltid) per 300 elever i grundskolan respektive en per 400 elever i gymnasieskolan.

Förtjänstfullt försöker Svensk biblioteksförening och DIK att räkna på hur många skolbibliotekarier som skulle behöva anställas för att målet skulle vara uppnått. En matteuppgift som inte är lätt! Det finns en stor andel skolor utan skolbibliotek. En annan knut i det hela är att skolorna själva väljer om de vill svara på enkäter kring bemanning.... och KB:s statistik har ju också inbyggt en begreppsdefinition som i sina siffror inkluderar bara skolbibliotek som är bemannade minst 20 timmar i veckan. Sen har vi ju de folkbibliotek som servar skolorna. Den officiella biblioteksstatistiken innehåller också siffror om folkbibliotek som samtidigt fungerar som skolbibliotek.  KB påpekar också att det är vanligt att en person anställs för att ta hand om flera skolbibliotek i kommunen. Denne kan då t ex "lägga hälften av sin tid på den skola som har många elever och mindre tid på var och en av de andra per vecka".

Ingen lätt uppgift att få ihop det där.

Utifrån en simulering tycks resultatet bli att det krävs ytterligare ca 2510 extra årsarbetsverke (ÅVA)  för att nå målet om en bibliotekarie per 300 respektive 400 elever. Det skulle krävas "lite mer än 620 ÅVA för att biblioteken i KB:s data ska uppfylla kraven och cirka 1890 ÅVA för att de resterande cirka 4860 skolorna ska nå målet" (Svensk Biblioteksförening).

Den officiella biblioteksstatistiken år 2019, visar sammanlagt 916 årsverken (ett årsverke kan också motsvara två halvtidsanställningar)  på skolbiblioteken i Sverige. Många har deltidstjänster så dessa årsverken motsvarar fler personer. På de skolbibliotek som hade minst halvtidsbemanning fanns det 1134 personer (2019).

Men hur många är vi totalt egentligen?  Hur många huvuden är det som har sina kroppar tassande runt i skolornas skolbibliotek? På ett ungefär? .... och hur många skulle vi bli om det blev på riktigt det som DIK och Svensk Biblioteksförening skissat fram?

Var och en jobbar på i sin egen ensamhet. Gör så gott hen kan. Trots orimliga arbetsförhållanden. Trots avsaknad av riktning och stöd.

Svensk biblioteksförening. (2018). Rapport om kostnad för bemanning av skolbibliotek - Svensk biblioteksförening. [online] Available at: https://www.biblioteksforeningen.se/rapporter/rapport-om-kostnad-for-bemanning-av-skolbibliotek/ [Accessed 19 May 2021].

Riksdagsförvaltningen (2021). Skolbibliotek för bildning och utbildning Statens offentliga utredningar 2021:3 - Riksdagen. [online] Riksdagen.se. Available at: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/statens-offentliga-utredningar/skolbibliotek-for-bildning-och-utbildning-_ZZB33 [Accessed 19 May 2021].