Den svåra konsten att lära om

Tekniken i framtiden

Photo by Sam Moqadam on Unsplash

Ibland funderar vi väl alla över vad framtidens teknik kommer att bjuda och innebära. Jag har tidigare skrivit några inlägg om AI och bl tipsat om boken The Big Nine av Amy Webb. Det har också blivit några inlägg om robotar och jag har även visat på några coola robotar.

Föränderligheten inom teknikens värld är stor och det är svårt - eller rättare sagt - omöjligt att hänga med... eller för den delen förstå.

Läste nyligen artikel från Big Think där det spås att datorkraften kommer att bli billigare, kraftfullare, snabbare och effektivare bl a genom 5G, "severless computing" och "quantum computing"

AI är hos oss redan. Men vi har bara börjat nosa på denna ogreppbara och oförutsägliga verklighet som AI kommer att innebära.

5G hörs det inte så mycket eftersom vi fortfarande står och trampar i farstun med uppbyggandet. Men det är en teknik som kommer att sätta stora avtryck och påverka vår vardag på många sätt.

Mixed reality och Virtual Reality har också varit inne på scenen ett tag men fick en nedåtgående spiral då finansiering och tilltro avtog. Men med den kommande stora ökningar av både datorhastighet och lagring antas en nytt uppsving komma. Snart är den här igen och då kommer den att ta plats - i synnerhet inom våra shoppingaktiviteter.

Som skolbibliotekarier står vi längts fram i fören när vi stegvis går in i framtiden. Det gäller att ha ett öppet sinne men också att vara försiktig med begränsningarna och farorna i teknikens kölvatten.

It's not a question of which technology will dominate, but the potentials each technology brings and how they may work together (Dickinson 2021).

Tidigare inlägg om framtidens teknik

Vad vet du om AI? Viktig MIK kunskap

Förlängningen av dig själv - AI skapar en avatar av dig

Martin Törnros presentation på Skolbibliotek spelar roll i Pedagog Malmös regi

Denna personen existerar inte

Dansanta robotar dansar till Do you love me

Snart är de här - våra robothundar

Robotarna - våra nya husdjur

Ref: Dickinson, K. (2021). 10 emerging technologies that will change our world. [online] Big Think. Available at: https://bigthink.com/technology-innovation/10-emerging-technologies-change-world [Accessed 1 Jun. 2021].