Hur mår skolbiblioteken i USA?

Bilden som lurar

Nyligen gjorde jag en upptäckt när jag som vanligt för hundrade gången stod i badrummet och tittade på en flaska med Kronans Apoteks handsprit med en stjärna på etiketten. Men inte förrän nu har jag tittat - verkligen tittat. Det visar sig att den i själva verket inte bara är en platt stjärna utan består av tre olika bilder - beroende på hur man tittar.

Blev då nyfiken på andra bilder med optisk illusion. Hamnade då på Shutterstocks 3D illustrationer. OBS. Bilderna är inte gratis. Det är häftigt att för en stund få sjunka ner i alla dessa bilders hisnande djup.

Pixabay har i sin gratis bildbank också några bilder med optisk illusion. Kanske blir läge att använda längre fram här på bloggen.....

Jag har ju också snöat in lite på det där med bilder i 3D. Jag skulle gärna vilja fortsätta och försöka göra egna. Är det någon av er bloggläsare där ute som pysslar med det så hör gärna av er.

Mitt försök för en tid sedan utföll inte så bra :-)

Jag var inne och kikade på Sketchfab och sökte mig runt i denna kreativa skapelsevärld. Tänk att kunna göra biblioteksrelaterat material med 3D figurer! Skulle så gärna vilja göra dessa skapelser som man kan vända och vrida på och titta på utifrån olika håll. Bilder som på något sätt får personlighet och blir levande.

(Stereogrambilder är bilder som ger en illusion av djup p g a våra två ögon som skickar signaler till hjärnan samtidigt.)

Image by dric from Pixabay