Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Dyk ner i färghavet!

Färgkombinationer på posters, nyhetsbrev, webbsidor, blogg eller bildspel - varför är det alltid så svårt? Information från skolbiblioteket ska locka och bli läst. Färgen attraherar och ger harmoni ... eller disharmoni.

Det svåra som jag tycker är att välja färg.... alla är lika fina. Det är också svårt att kombinera färgerna. Jag är ganska osäker på det där med att kombinera färger på mina kläder. Har inte riktigt känsla för det. När det gäller att kombinera färgerna till mina digitala kläder på mina bloggar - är jag tyvärr lika usel.

Att få dem till att säga det man vill ... och undvika att någon av dem sticker ut och förändrar det syfte eller känsla du vill förmedla med designen. Färger visar känslor och temperament - så det gäller att välja rätt.

För mig är räddningen: färgpaletter.

Det finns massor med bra sidor att spana in - men det är så svårt att välja:-) Bara genom att titta på olika palettsidor blir man så sugen på skapa häftiga färgkombinationer. Kalla färger, varma färger, kontrastfärger, komplementfärger. Alla dessa sidor ger idéer till spännande paletter för inspiration i ditt färgval.

Även om man inte slaviskt följer just den färgpalett man valt så är det i alla fall en vägledning i färgkombinationerna när man ska välja bilder och annan design som passar in.

My color space
Color Palettes
Coolors ger dig färgkombinationer när du trycker på mellanslagstangenten.
Creative color schemes
Canva bjuder in dig till ladda upp din bild för att sedan få färgförslag till kombinerade färger.
Adobe Color har en avancerad färggenerator med kontrastkontroll o dyl.

Missa inte att ta ett dopp i färghavet som Colordot bjuder på. Rör bara på musen/musplattan och glid runt på ytan och njut av alla färgnyanser. Skulle du sedan fastna för en färg är det bara till att klicka så får du färgnumret. Du kan också välja flera och se hur de passar i hop.

Vill du utforska färgen ännu mer kan du klicka på den valda färgens kugghjul och via pilarna göra ännu fler ändringar.

Positivt är också att färgen finns i olika färgkoder - Hex, RGB och HSL

Färger online har ju väldigt bestämda färgnamn. T ex #7C62CB. Denna sifferradda gör det enkelt för dig att få exakt färg när du ska designa online. Ska du använda färgerna online kikar du bara på siffrorna som anges. T ex kan det stå så här:

FF690C - HEX
255, 105, 12 - RGB

... och så klistrar man bara in koden och får då exakt den färg man eftersträvar.