Pengapåse till skolbiblioteken

Vilken glädje - pengar till att investera i att stärka bemanningen på skolbiblioteken! Äntligen ser regeringen skolbibliotekariens potential i att främja och väcka läslust! Det är ett erkännande av skolbibliotekariens roll i att främja läsning och öka medie- och informationskunnighet bland eleverna.

Pengar är alltid välkomna - men hur ska miljonerna användas? Förhoppningsvis inte som statsbidragen 2016, då syftet var att skolhuvudman skulle anställa personal med utbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap .... och om det inte fanns personal att tillgå med sådan utbildning fick statsbidraget användas för att anställa personal med annan lämplig utbildning...."Skolverket överlät till huvudmännen att själva avgöra vad som skulle anses som en annan lämplig utbildning."(Skolbliotek för bildning och utbildning, SOU 2021:3

Låt oss fortsätta att vara vaksamma och kräva tydliga riktlinjer och kvalifikationskrav för skolbibliotekarier. Det är avgörande att denna satsning inte bara blir en ekonomisk injektion, utan också en väg mot en bättre struktur och en tydligare vision för skolbibliotekens framtid. För pengar i all ära: det finns inga bestämmelser som visar på vad som krävs för att arbeta i ett skolbibliotek! Detta står i kontrast till de krav som fastställts för att en lärare ska vara behörig och bedriva undervisning i ett klassrum (2 kap. skollagen, 2010:800 och i förordningen 2011:326)! Det är nödvändigt med tydlig styrning för utbildning av skolbibliotekarier med mål och ramar från riksdag och regering och Skolverket som styr, stödjer och ansvarar för en verksamhet som har sin utgångspunkt i läsfrämjande arbete och medie- och informationskunnighet (MIK).  Dessa vilar i sin tur på samarbete och kunskap om förutsättningar för lärande med rätt användning av didaktik och pedagogik.

Nu får det ena skolbiblioteksbenet en rejäl förstärkning - men låt nu inte verksamheten skolbibliotek bara hoppa fram bara på ett ben utan låt denna utbildningsresurs stadigt få trampa framåt med båda sina viktiga ben och som Skolbiblioteksutredningen poängteras i sin utmärkta handbok för skolbibliotek:  "– skolbibliotekets verksamhet används som en del i undervisningen för att främja elevernas läsande och medie- och informationskunnighet..."

Detta är en investering i våra elevers framtid och i ett kunskapssamhälle där läsning och mediekompetens är av central betydelse. Låt oss fortsätta att driva denna viktiga fråga framåt och skapa en bättre utbildningsmiljö för alla.

Och låt denna så länge efterlängtade satsning vila tryggt i Skolbiblioteksutredningens famn

SOU 2021:3, Skolbibliotek för bildning och utbildning, Stockholm: Regeringen. Tillgänglig i fulltext via https://www.regeringen.se/contentassets/9c1a8a9bf582412f9d0944b807c704cf/skolbibliotek-for-bildning-och-utbildning-sou-20213/%20