Den svåra konsten att lära om

Censur i Sverige - politikerna bestämmer vilka böcker skolbibliotekarien ska köpa in

Tänk att vi kommit så långt - eller rättare sagt sjunkit så djupt - i vårt demokratiska Sverige att politikerna nu ska bestämma över vilka böcker jag som skolbibliotekarie ska köpa in till mitt bibliotek!

Att en orts kommunstyrelse ägnar viktig arbetstid åt att sitta och besluta om vilka böcker skolbiblioteken ska sluta köpa in är för mig en totalt ofattbart scenario.

Det är vad som händer - i Sverige - år 2019. Sölvesborgs kommuns arbetsutskott ska ägna viktig arbetstid åt att besluta om skolbiblioteken ska sluta köpa in böcker på elevers modersmål.

Som grädde på moset - eller rättare sagt - som den sista käftsmällen, ska dessa politiker sitta och bestämma över vilka personer som skolbibliotekarien får lov att samarbeta med. Samarbete mellan bibliotekarier och modersmålslärare ska slopas, enigt förslaget som lagts fram av de styrande Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och det lokala SoL-partiet.

Tilläggas bör att det enligt kulturchefen köptes in ca 150 böcker på andra språk än svenska förra året. En summa som är försvinnande liten i en kommuns budget.

Syftet med dessa politikers bröstande i denna, för dem så betydelsefulla fråga, är tron på att vissa elever kan inte, eller vill inte, prata sina modersmål och då är det risk för att böckerna står och blir dammiga i skolbibliotekens hyllor.

Bild av 【中文ID】愚木混株 【ins-ID】cdd20 från Pixabay

Uppgifter från Omni