Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

QR-koder som tillägg i poster

Prova QR-koder!

QR-koder är som klippt och skurna att använda både i klassrummet och i biblioteksverksamheten.

Lägg till en QR-kod till din poster! En QR-kod väcker intresse och leder vidare.

Eleverna kan rita teckningar, skriva boktips och sedan spela in och berätta om sina bilder/boktips. QR-koden spelar upp inspelningen.

Gör några QR-koder och koppla dem till roliga barnfilmer på You Tube eller någon instruktiv utbildningsfilm (vad du väljer att koppla QR-koderna till är det du som bestämmer) Placera QR-koderna i rummet eller samlade i en pärm så kan eleverna visa dem och läsa - antingen individuellt eller i grupper - när som helst.

Ge eleverna uppgifter att lösa. Gör en skattjakt.

Så här gör du:

1. Gå in på den webbsida du vill länka vidare till.
  2. Kopiera webbadressen som du vill förvandla till en QR-kod
  3. Klistra in den i en QR-kodgenerator (t ex den här)
  4. Ladda ner och dela QR-koden så att andra kan skanna den på sin mobila enhet (med en app som t ex i-nigma som du hittar i din appaffär ) QR-koden blir en bildfil som du alltså laddar ner och sparar.

Du kan sedan skriva ut koden/bilden och dela med andra. Varför inte t ex skriva ut på klistermärken...och sprid ... lite varstans i ditt bibliotek och på böckerna i hyllan.

Alla som har smartphones och internetanslutning kan sedan se det du vill visa  med hjälp av en QR scannare - I-nigma är min favorit (ladda ner den från din appbutik).

QR-koder finns ju numera lite varstans. T ex vid olika sevärdheter och vid museer.

Men ta inte för givet att alla vet hur man skannar en q-kod utan visa eleverna hur man gör. Gör gärna också en förklarande text t ex: Scanna QR-koden med en QR-kod-app på din telefon

Fler QR-omvandlare:

Det finns flera olika gratis QR omvandlare, t ex QR-stuff, QR Droid Zapper, QR-Code Generator, mfl.