Glad påsk!

Tillförlitlighet - ett ogreppbart spöke

Kan man lita på forskningen? Hur stor tillförlitlighet är det i vetenskapliga artiklar? Slinker det in “fake” även här?

Wall Street Journals braskande rubrik Fake News Comes to Academia oktober 2018 visar att den akademiska världen är lika lätt att blåsa som alla andra. Tidningen kunde avslöja ett projekt som pågått under ett år och som gick ut på att få publicerat ett antal fake forskningsartiklar. Sju artiklar publicerade i välrenommerade vetenskapliga tidskrifter.

Avslöjandet fick omfattande uppmärksamhet. Foxnews kastade sig naturligtvis över detta köttben och kopplade det till hur journalistik och media produceras idag.  Tillkännagivandet delade forskningslägret i två delar; de som tyckte att författarna hade gjort en insats i att blottlägga akademisk publicering med låg kvalitetsstandard medan andra halvan förfasade sig och tyckte att det bara visade dåligt omdöme och oärlighet hos författarna.

Artiklarna var sanslösa. Artikeln ”Human reactions to rape culture and queer performativity at urban dog parks in Portland, Oregon”, handlade om att det förekom en våldtäktskultur hos hundar. En artikel som premierades av tidskriften som en av de tolv mest ledande artiklarna inom området feministisk geografi under firandet av tidskriftens 25:års jubileum. Granskarna beskrev den som underbar och innovativ, rik på analys. Författaren gratulerades för sin forskningsinsats.

Masturbation”, beskrev hur en man begår sexuellt våld mot en kvinna när han tänker på henne utan att hon är närvarande. I ”Feminist Astronomy” hävdades att astronomi var ett sexistiskt och imperialistiskt ämne. De t o m fick publicerat ett omskrivet kapitel ur Mein Kampf med feministiskt perspektiv där de blandade in populära buzzword inom aktuellt forskningsområde.

Författarna till dessa artiklar menade att peer-review-systemet saknar skeptiska kontroller och brister i filtreringen av fördomar och att bluffartiklar med löjliga och upprörande teser med en synligt amatörmässig konstruktion och med en brist på rigiditet och tydligt bristande förståelse för ämnesområdet publiceras.

Teknikerna att luras är många. Vi människor blir lätt bländade – även forskare. Intressanta, braskande och slående rubriker säljer. Fristående påstående - gärna obegripliga - sätts in i ett, som kan tyckas, vetenskapligt sammanhang. Detta blir - p g a vår godtrogenhet och vår rädsla för att vara dumma - en sanning för oss.

Problemet är att falska desinformationsartiklar och skeva påståenden gör att dessa sprids så snabbt idag. Det är så lätt att sprida vidare utan att vi ens märker vad som händer. Den kollegiala granskningen borde fungera som filter för vetenskapliga artiklar. När då de som är insatta i ämnena och ska vara “faktakontrollanter”, bländas av vackra ord och intressanta teorier (dock utan underlag) så är det fara å färde. Egentligen är då ju skadan redan skedd - artiklarna har publicerats och snabbt spridits genom olika nätverk och sociala medier världen runt.

Risken här är att det inträffar det som Åsa Wikforss talar om i sin bok - att vi blir faktaresistenta eller rättare sagt som hon menar “kunskapsresistenta” (Wikforss, 2017 s11-14).

Det allra viktigast är att vi alla blir bättre på att källgranska. Som bibliotekarie har jag alltid tjatat med mina elever om hur viktigt det är att de är källkritiska. Kanske ska man vända på utbildningen i kritisk granskning som man gjorde i North Carolina State University (Wikforss, 2017, s 225 f). Där blev studenterna mycket bättre på källgranskning genom att få i uppgift att kritiskt granska klassiska myter som t ex Bermudatriangeln och Atlantis, till skillnad mot de studenter som fick först lära sig traditionell kurs i vetenskaplig metodik.

Dunning-Kruger effekten kan smyga sin in överallt - även inom forskarvärlden. Kejsarens nya kläder är inte bara en saga utan full verklighet. Men visst ska systemet bygga på s k god tro och ärlighet. Men samtidigt inte vara blåögt. Är det en svår ekvation att få gå ihop? Hoppas inte det.

Melchior, Jillian Kay (2018). Fake News Comes to Academia. [online] WSJ.
1538520950?mod=rss_opinion_main [ 28 Dec. 2019].

Wikforss, Åsa (2019). Alternativa fakta: om kunskapen och dess fiender. Första
pocketupplagan Stockholm: Fri Tanke