Att lära av andra

Tipsen på verktygen jag använder mig av får jag från erfarna och kunniga lärare och skolbibliotekarier världen runt. Det är viktigt för mig att hitta människor som delar med sig och som jag litar på.  Därför vänder jag mig till lärare och skolbibliotekarier ute i verksamheterna för att ta reda på vad som är användbart. Inte bara på pappret utan IRL.

En av mina favoritwebbplatser för en sammanställd lista med råd kring användbara resurser är Free Technology for Teachers av läraren Richard Byrne. Byrnes meritlista är lång med ett stort antal workshops för lärare i USA och utomlands och med ett stort antal priser i bagaget, bl a har han fått Edublogs Award fem gånger. Han har också en fast kolumn i School Library Journal.

Hans fokus är att peka på och dela tips på gratis webbaserade resurser som lärare kan använda.
Byrnes kriterier för att välja verktyg är: användarvänlighet, verktygets kredibilitet, typ/frånvaro av  annonser och att det ska ta kort tid att känna sig bekväm med verktyget.

För mig känns det tryggt att ta till mig dessa tips som han med sin långa erfarenhet i skolans värld rekommenderar. Jag är djupt imponerad över hans oförtröttliga energi och ständiga kunskapsutveckling när det gäller digitala verktyg i undervisningen. Han har en stor kunskap och erfarenhet av användandet av verktygen som väcker min nyfikenhet och som jag i min tur gärna vill dela med mig.

Byrne, R. Free Technology for Teachers (2020). Freetech4teachers.com. Available at: https://www.freetech4teachers.com/ [Accessed 15 Apr. 2020].