Distansundervisning - AASL ger snabbnedslag i skolbibliotekariernas vardag en vecka i coronatid

Det är lätt att förutsätta att alla elever har tillgång till informationsteknik och internet i sina hem. AASL gjorde nyligen en snabbundersökning för att fånga skolbibliotekariernas vardag nu under coronakrisen. Precis som här i Sverige är det flera elever som arbetar på distans.

Skolbibliotekarierna i undersökningen menar att det finns stora utmaningar för elevernas virtuella lärande och pekar på ojämlikheter i teknik- och internettillgång som finns i hemmen.

Rapporten visar också att verksamhetens service pågår ungefär som vanligt -  fast på distans.

LÄS och ta del av rapporten.

American Association of School Librarians (2020). Snapshot of School Librarian Roles during School Closures | Knowledge Quest. [online] Aasl.org. Available at: https://knowledgequest.aasl.org/snapshot-of-school-librarian-roles-during-school-closures/ [Accessed 16 Apr. 2020].