Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Skuggor över skolbiblioteksutvecklingen

I går var mitt blogginlägg om Skolbiblioteken i Stockholm fullt av solsken... fast i dag la sig skuggan över det ljusa när jag läste inlägget i Biblioteksbladet av Viktoria Reuterskiöld, skolbiblioteks-samordnare och skolbibliotekarie i Botkyrka. Viktoria skriver bl a:

"I Botkyrka har utbildnings-förvaltningen nu stora sparkrav att hantera, vilket är orsaken till att många skolbibliotek mister sin bemanning i höst eller får den kraftigt neddragen."

Jag blir inte förvånad. Det är en ojämn kamp eftersom inga lokala eller nationella styrdokument ens viskar något om bemanning. Skolbibliotek bara  ä r.  H u r  de ser ut och dess kvalitativa innehåll finns inga regler omkring. Visst det skrivs ju om  a t t  de ska finnas.... Precis som om skolans styrdokument bara skulle omfattas av regler om att det ska finnas klassrum - inget annat!

Frustrerat har jag skrivit om detta i ett tidigare inlägg - Stupar skolbiblioteken på mållinjen - med anledning av  Kalle Güettlers reportage om skolbiblioteken i Opsis Kalopsis.

Pamela Schultz Nybacka viktiga rapport - Värdet av skolbiblioteket - fastslår hur viktigt det är att bemanning och kompetens hamnar i centrum i skollagen:

1. Skollagen bör ange en definition av vad som menas med skolbibliotek i termer av verksamhet, bestånd, kompetens och bemanning.

Vad kommer den pågående "Utredningen om stärkta skolbibliotek" att mynna ut i? Blir det lika vagt och svajande som vanligt när det gäller styrningen av skolbiblioteken, både när det gäller ansvaret och innehållet? Gustav Fridolin - ansvarig för utredningen - har tidigt hållit skolbibliotekens fana högt och visat en stor kunskap kring vad begreppet egentligen står för och betydelsen av att skolbiblioteket är bemannat med kompetent personal och menat att skolbiblioteken skapar förutsättningar för en likvärdig skola.

Pedagog Malmö belyser i ett inlägg från 2015, hur allt fler kommuner har tagit fasta på detta och satsar på att få en likvärdig kvalitet på sina skolbibliotek.

Men vad händer om regeringen inte sätter ner foten och tar tag i kvaliteten? Är det någon som är betjänt av obemannade bokrum i våra skolor? Kommer skolbiblioteken att få vara kvar om fem år?  Eller kommer man att då kalla dessa obemannade "bokum" för "skolbibliotek"?

Så praktiskt att då nöjt kunna luta sig tillbaka mot nu rådande skollag definition om att det ska finnas väl fördelade skolbibliotek....

Ahlstedt, Karin (2015). Kommuner storsatsar på skolbibliotek. [online] pedagog.malmo.se. Available at: https://pedagog.malmo.se/2015/04/14/kommuner-storsatsar-pa-skolbibliotek/ [Accessed 25 Aug. 2020].

Reuterskiöld, V. (2020). Ungas läsning måste inte minska. [online] Biblioteksbladet.se. Available at: https://biblioteksbladet.se/redaktionellt/ungas-lasning-maste-inte-minska/ [Accessed 25 Aug. 2020].

Bild av comcomcom från Pixabay