Glad påsk!

Vad är det som är så bra med ett skolbibliotek?

För andra året i rad fick Sjöängskolan i Stockholm, DIK:s utmärkelse Skolbibliotek i världsklass. På bloggen Skolbiblioteksbloggen - en pedagogblogg läser jag om tankarna som användarna har om sitt bibliotek.

Vad är det som gör vårt skolbibliotek så bra?

ElevenOm man behöver hjälp så hjälper skolbibliotekarien alltid till att hitta en bok i rätt stil. Man får ju inte ha en för svår och inte för lätt, också finns det så många stilar, tex science fiction, manga. Ett bra bibliotek ska ha många olika sorters böcker. Alla måste kunna hitta en bok till sig själv. Och det gör det på vårt bibliotek.

Läraren: Att just vårt skolbibliotek är så bra skulle jag säga är på grund av vår skolbibliotekaries genuina engagemang i våra elever, samt hennes ständiga strävan att hitta just den där speciella boken för varje enskild elev.

Rektor: Just detta att medvetandegöra lärarna om skolbiblioteket som resurs i en vidare bemärkelse än bara böcker och läsning är viktigt. När biblioteket kommer in redan i planeringsstadiet kan Heléne komplettera med infallsvinklar utifrån sin kompetens inom medie- och informationskunskap och källkritik.

------------------------

Med andra ord illustreras två av våra viktigaste uppgifter:

• sprida läsglädje
  • vara del i lärarnas planeringsarbete och verka för MIK i undervisningen
70 % av Stockholms skolor har en bemanning med skolbibliotekarie med över 50 % tjänstgöring. Läs mer om vad statistiken säger.

Bild av Alexey Hulsov från Pixabay