I upphovsrättens träskmarker

Skapa ditt eget virtuella bibliotek

Har du tid över och tycker det är kul att leka med färg och design ... då kan du testa att göra ditt eget virtuella skolbibliotek.

Spana in nedanstående lilla film!

Tyvärr talas det inte om upphovsrätt i denna video - så det gäller att du tänker på det om du ska skapa ditt virtuella bibliotek.

Du söker med hjälp av den inbyggda funktionen "Infoga bild". Där finns valet att söka via Google. Kolla bilden du får fram genom att klicka på det lilla - nästan - osynliga plustecknet. Då får du fram info om bilden. Tänk bara på att när du söker, att du söker på transparent i din sökning. Så slipper du kludda med att ta bort eventuell bakgrund. Men själva bilden kan du sen ändra färg och annat på (om du får för upphovsrätten). Högerklicka på bilden och välj Formatalternativ! Där hittar du massor av möjligheter att finjustera på olika sätt.

Tänk också på att det är whiteboardtavlan som är viktig eftersom det är där flera av länkarna läggs. Länkarna kan bestå av videor, ljud och vad du nu vill förmedla. Information är sedan lätt att byta för uppdatering.

Först tyckte jag det hela var lite "overkill". Men sedan ville jag i alla fall testa. Och sen var jag fast.

Det bidde ett litet försök - Kolla här! Inget större konstverk - men idéen är kul.

EZ EdTech (2020). Make a Bitmoji Scene in Google Slides! (Bitmoji Classroom)YouTube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=jGKTvlUbXxY [Accessed 17 Sep. 2020].

Bild av mnplatypus från Pixabay