Spännande väntan - får vänta

Bild av Myriam Zilles från Pixabay

Uppdaterat nov 2020

Med spänning väntade vi alla på utredningen som ska sätta allt på sin plats: Utredningen "Stärkta bibliotek och läromedel".

Denna heta händelse skulle äga rum online: 1 december - Men släppet för utredningen har blivit försenat.

Utredningen om skolbiblioteken kommer förmodligen att redogöras i februari 2021

Så vi får vänta med Gustav Fridolins resultatet av utredningen!

Hoppas hoppas man lagt fokus på:

• Skolbibliotekariens stora betydelse för att stärka elevers och lärares digitala kompetens
  • Att man spikat upp ramar och stödlinor för skolbiblioteksverksamhetens innehåll
  • Att man spänt bågen och gjort professionen tydlig

.... att man noga berättar hur viktig skolbibliotekarien är för läslust och språkutveckling är jag inte det minsta orolig för att man missat!

Nu är det bara till att vänta lite till. Det har ju vi gamla skolbiblioteksrävar gjort så länge - så det är vi vana vid.

Men visst har man blivit luttrad .... Vackra ord och fina formuleringar .... alla så rörande ense om att det är så viktigt att barnen läser .... allt det andra glöms bort .... och så skjuts vår farkost iväg utan förtöjningar ... och får glida ut till havs igen - vind för våg -  utan någon som står vid rodret och styr.

Källa:
Biblioteksbladet. (2020). Fridolins utredning om skolbibliotek försenad - Biblioteksbladet. [online] Available at: https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/fridolins-utredning-om-skolbibliotek-forsenad/ [Accessed 12 Nov. 2020].