Den svåra konsten att lära om

Rapport om vår medvetenhet om algoritmer

Digiteket har publicerat en artikel där man tipsar om en studie av hur algoritmedvetna vi är. Artikeln har även intressanta länkar till andra rapporter.

Algoritmer styr och påverkar vår tillgång till information och är en viktig del att förstå i hur internets infrastruktur är uppbyggd. Tyvärr är det väl så att de flesta av oss inte har så mycket koll på det här eller överhuvudtaget tänker på det. Därför är det viktigt att vi tar upp det med våra elever. Att vi diskuterar algoritmernas roll.

Rapporten visar att det finns ett behov av ökade kunskaper kring sökkritik och algoritmer och att biblioteken har en stor roll i sin folkbildande funktion ... och jag tänker hur viktiga vi skolbibliotekarier är i detta!

Kanske behöver du stöd i att få lite tips om hur du kan bygga vidare på din undervisning i källkritik och plocka med lite handledning kring algoritmerna. I rapporten Algoritmer  finns det mycket att plocka från eller gå den lilla kursen Algoritmer - så påverkar de din vardag

Olsson Dahlquist, L., Sundin, O. & Svedgård Lindmark, T. (2020). Algoritmmedvetenheten i vardagen – vad är det och vilken roll kan biblioteken spela? - Digiteket. [online] Digiteket. Available at: https://digiteket.se/inspirationsartikel/algoritmmedvetenheten-i-vardagen-vad-ar-det-och-vilken-roll-kan-biblioteken-spela/ [Accessed 29 Oct. 2020].

Fler blogginlägg med länkar om algoritmer: Vad är en algoritm egentligen?

Bild av Gerd Altmann från Pixabay