Den svåra konsten att lära om

Läsförståelse grunden i MIK - SKOLBIBLIOTEKSRESURSEN

Läsförståelse - grunden för MIK

Tänker tillbaka på tidigare inlägg om regeringens tvärvändning och skolministerns inställning till betydelsen av att eleverna får färdigheter med digitala verktyg: Digitaliseringen i skolan har i mångt och mycket varit ett experiment, skrev Lotta Edholm i Expressen. "Sveriges morgondag bestäms av skolelevers vardag. Regeringen vill att den fylls med läsning och kunskap – inte skärmtid."

Skolbibliotekariens roll handlar - som den alltid har gjort - om att vara ett stöd i lärandet och i undervisningen. Ett lärande där nya verktyg tillkommit och nya ständigt tillkommer.  Tekniken som vi använder är inte statiska utan ständiga formskiftare som vi som skolbibliotekarier skall följa i spåren.

Jag ser informationsfärdighet som ett bildningsbegrepp. Växande flöde av digitala verktyg och tillämpningar kräver mer och mer av oss och vår förmåga till flexibelt tänkande och förhållningssätt i nya lärsituationer.

Skriva, läsa, räkna och kommunicera är grundstenen i MIK.  Läsförmågan omfattar läsförståelse och förmåga att kunna läsa med olika intention. Snabbhet men samtidigt reflektion och förståelse över vad man läser.

Det är en utmaning att få våra elever till att kunna snabbt skumma text och att utifrån denna hastiga ögonspejning kunna finna väsentligheter som är värda att spara.

Som Sven-Eric Lidman skriver i en artikel i DN:

"Det är viktigt att både kunna läsa begrundande långsamt men också snabbt för att finna något viktigt som man söker. Båda färdigheterna kräver en behärskning av textmediet. Man kan både zooma in den minsta detalj och zooma ut så att stora helheter framträder. Det behövs ingen lång och krävande utbildning för detta. Men det krävs en ständigt uppövad läsförmåga".(Lidman 2021).

Boken - oavsett om den är i tryckt eller digital form - är ett viktigt redskap för demokrati med dess möjlighet att ge oss olika världar och upplevelser. Dessa världar måste tilltala oss, locka oss och lite grand förleda oss :-) Denna reseledare in i bokens värld är en skolbibliotekarie med stor kunskap om just den litteratur som passar de presumtiva resenärerna. Det gäller att locka och det gäller att ha god kundkontakt och god varukännedom. Det duger inte att bara slumpmässigt välja ett antal böcker .... utan böckerna skall väljas och presenteras med omsorg och trovärdighet.

Orden är grunden. Vi som bibliotekarier kan genom att stimulera till lustläsning på olika sätt öppna språkets oändliga möjligheter. Men vi kan också hjälpa eleverna bygga kunskap genom att läsa, diskutera och samtala tillsammans med dem. Visa dem studieteknik och ge lässtrategier.

Litteratur är dörren ut till världen utanför.

Men ovanstående står inte ensamt utan är djupt sammanflätat med de lika viktiga digitala färdigheterna som behövs idag och imorgon.

Tänk vad bra att det finns skolbibliotekarier - åtminstone på några skolor :-)

________

Monica Nilsson-Ehrenstråle

Edholm, L. (2022, December 22). “Digitaliseringen i skolan har varit ett experiment.” Regeringskansliet; Regeringen och Regeringskansliet. https://www.regeringen.se/debattartiklar/2022/12/digitaliseringen-i-skolan-har-varit-ett-experiment/

Lidman, S.-E. (2021). Vi lever i en tid som kräver goda läsare. [online] DN.se. Available at: https://etidning.dn.se/2359/Del-B/380453/2021-02-17/18743237/Vi-lever-i-en-tid-som-kraver-goda-lasare [Accessed 19 Feb. 2021].