Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Ojämlikheter i förutsättningar för god skolbiblioteksverksamhet

Ett nytt rykande avsnitt av Flödet är nu ute i etern. Avsnitt nr 34  har bl a fokus på de nya kriterierna för DIK:s Skolbibliotek i världsklass.

Klara och Lotta diskuterar huruvida det är fackets uppgift att överhuvudtaget utlysa en tävling kring kvalitetsaspekten hos en av sina yrkesgrupper. Tjejerna diskuterar också kring själva prisutmärkelsegrejen i sig över huvud taget och det där med att de "duktiga" och välsituerade skolbiblioteken lyfts fram.

Debatten och synpunkterna kring olika utmärkelser och inkvalningar inom en mängd områden har alltid engagerat. Vi är omgärdade av ett antal priser kring olika yrkeskompetenser: Årets frisör, Kungliga vetenskapsakademins lärarpris, lärarpriset Guldäpplet, Årets bagare mfl. Vårdförbundet lyfter fram de sina i olika priser, liksom Ledarna har bl a priset Årets innovativa ledare. Exemplen är många. Redan våra idrottsövande barn tvingas tidigt in i kvalitetstänkandet.

Klara och Lotta lyfter frågan: Kan det vara så att de som inte är där på denna duktighetsarena istället för att bli peppade känner sig nertryckta i skorna?

Själv tror jag på lite glitter och klappar på axeln som gör att vardagen lyfter. Jag tror att de goda exemplen ger oss en riktning och ljus att sträva mot. Vi behöver få lov att känna oss duktiga och bekräftade lite utöver det vanliga ibland.

DIK har en viktig funktion i att verka för grundfundamentet för en kvalitativ verksamhet som beskrivs i utredningen Skolbibliotek för bildning och utbildning. De nya kriterierna för priset Skolbibliotek i världsklass är en del i denna strävan. Men en minst lika viktig och parallell uppgift som DIK bör hugga tag i, är det som också tas upp i podden då man refererar till en rad i betänkandet -  "Samtidigt är det viktigt att värna skolbibliotekariernas arbetssituation så att de erbjuds tjänster med rimliga  förutsättningar." DIK:s viktiga roll i att verka för ett organisatoriskt ramverk som gör det möjligt att bedriva en skolbiblioteksverksamhet som har skäl för namnet kan inte nog betonas. Det ska inte finnas skolbibliotekarier som kämpar med att försöka hålla näsan över vattnet i en tjänst där de ska serva tre skolor med skolbiblioteksverksamhet på en tjänst som dessutom är en deltidstjänst.

Det behövs både en ökad kommunal styrning och en ökad statlig styrning när det gäller ramarna för de svenska skolbiblioteken. Visst skulle det väl inte heller skada om DIK kunde ha ett pris för bästa skolbibliotekskommun, som Klara och Lotta föreslår i sin podd.

Yrkesrollens olika inriktningar skiljer sig på flera delar om du jobbar i grundskolan eller i gymnasieskolan. Det skiljer sig dessutom om du jobbar i de yngre åldersgrupperna eller i de högre åldersgrupperna i grundskolan. Det finns flera delar som förenar men också som skiljer sig åt.

Men oavsett om du jobbar i grundskola eller gymnasieskola finns det oftast en skev belastning i arbetsuppgifterna som gör att hela verksamheten håller på att tippa över. Det administrativa, det där som syns om det inte fungerar: högar med återlämnade böcker som svämmar över ditt skrivbord och pockar på att sättas upp. Långa köer med ivriga elever som vill låna (inte alla bibliotek har självutlån). Dessutom polisarbetet att spåra och hämta in böcker som försvunnit från bibblan. Böcker som stannat hemma under sängen hos eleverna eller gömts bland andra böcker i deras bokhyllor. Media som behöver pysslas om.... osv. Mycken tid går åt till att bara hålla ordning och reda. Till dessa arbetsuppgifter måste annan administrativ hjälp ges. Utan sådan hjälp kan vi låta hela det fina betänkandet förpassas in i myndighetens arkivhyllan för bra förslag som aldrig blev av. Och DIK:s kriterier för god skolbiblioteksverksamhet kan ställas vid sidan om.

Monica Nilsson-Ehrenstråle

Flödet podden (2021). Avsnitt 34: Spanska inkvisitionen eller skolbibliotek för bildning och utbildning. [online] SoundCloud. Available at: https://soundcloud.com/user-733148833 [Accessed 9 Feb. 2021].