Skolbibliotekets digitala fönster - ett bildningsfönster

Bild av Gerd Altmann från Pixabay

Skolbibliotekets digitala fönster - ett bildningsfönster

Teknikums bibliotek visar hur bibliotek som aktör kan öppna upp vägar för kunskap och bildning.

Pi-dagen som Teknikums bibliotek så lysande och intressant presenterar ger mig glada rysningar i min biblioteksryggrad.

Sättet att ta sig an firandet av denna dag är bara till att applådera och hoppas på att publiceringsexemplet ger ringar på vattnet till fler bibliotek. Ett lysande exempel på bra marknadsföring! Och ett innovativt exempel på hur skolbibliotekens digitala fönster (webbsidor och bloggar) kan bli till lärande bildningsingångar.

... och missa för allt i världen inte boksnurran! Här visas än en gång hur biblioteket (Lina Cesar) tänker utanför boxen genom att använda ett verktyg som används av flera lärare för att slumpvis välja fram elevers namn - Wheels of name. Här har snurran används till att ta fram författarnamn! Genialt!

Testa själv och gör en "boksnurra"! ... och för att få till den där extra lockelsen att få den till att snurra till direkt på din blogg eller webbsida hälsar Lina CesarTeknikums bibliotek att hon först gjorde en liten film av boksnurran för att sedan göra en gif med hjälp av Ezgif.com.

Stort tack till Lina som delade med sig.