Framtiden som redan står i dörröppningen

Välja sin favorit bland digitala verktyg

Favoritverktygen som jag använder mig mest av

Det kan vara svårt att välja bland alla digitala verktyg som står till buds. Oftast är det väl så att man fastnar för något som man sedan kan använda i olika sammanhang. När jag nu funderar på vilket eller vilka som är mina favoritverktyg så blir det nog dessa:

... och så Blogger som jag använt som verktyg för publicering på mina skolbiblioteksbloggar.  Word Press skulle jag förmodligen ha valt om jag hade varit ansluten till något webbhotell och haft egen domain. Begränsningen med 3 GB utrymme kändes för lite för att våga satsa.... men det kanske hade räckt. Det blev Blogger under flera år.

Canva har funkat som verktyg i marknadsföringen (före Canva jobbade jag med Glogster som då var gratis). Med Canva blir det lätt att göra informationsposter om allt möjligt som rör biblioteksverksamheten

• läsprojekt
  • tävlingar i bibblan
  • uppmaning att lämna tillbaka böcker
  • källkritiskt tänkande
  • boktips
  • till skyltbokhyllorna där böcker i olika teman skyltas

För eleverna funkar dessa posterverktyg som redovisningsverktyg i framförallt svenskan. Ofta handlade det om att presentera ett författarskap. Postern som eleverna framställde blev då till stöd för den muntliga redovisningen i klassen där även jag deltog. För det mesta publicerades inte postern offentligt eftersom det ibland blev lite si och så med copyrighten. Vid redovisningstillfället fick jag däremot möjlighet att kommentera just copyright och källangivelser av arbetet hos varje enskild elev. Vilket därmed gav relevans i varje aktuellt fall.

Google Presentation/PowerPoint har för min del används mycket för både marknadsföring och information som t ex:

• Presentera information om nya böcker
  • Presentera information om skolbiblioteket på föräldramöte
  • Presentera handledningar för lärare på blogg eller webbsida
  • Presentera handledningar för elever på blogg eller webbsida

För eleverna har bildspelstekniken använts inom olika ämnen för att presentera och redovisa arbeten i klassen och även online.

Keep är mitt digitala anteckningsblock som jag inte skulle klara mig utan. Numera är det också min bokmärkeshanterare. Här samlar jag på mig relevanta webbsidor - både jobbet och privat. Tidigare använde jag Pinterest - men har nu övergått till Keep.

Min digitala dörr till skolbiblioteket har alltid haft hög prioritet. Här har jag lagt ut lektionsplaneringar som rört våra projekt, elevpresentationer (självklart utan namn), handledning online till elever och pedagoger, boktips, formulär för utvärderingar, tips osv.

Detta varit ett litet nedslag bland några av mina favvisverktyg. Vilka favoriter har du?

Canva är gratis (även det som är Pro) för dig som är lärare eller skolbibliotekarie - Anmäl dig och du och dina elever får tillgång till alla lekverktyg som finns till hjälp när du ska jobba med informationsmaterial.

Monica Nilsson-Ehrenstråle