Glad påsk!

Internet ruttnar

Länkarna ruttnar. Dokument försvinner i internetoceanen. Dokument förändras. Ingen har ansvar för att det blir luckor i viktiga dokument som distribuerats på internet. Länkar försvinner. Länkar länkas om till helt nytt innehåll som egentligen inte är relevant för tidigare länkning på originaldokumentet.

Vi tänker inte på att det är förgängligt. Länkarna funkar sömlöst och vi klickar vidare utan att reflektera på vår vandring vidare in i djupet av informationshavet. Inte förrän vi plötsligt står inför ett avbrott då länken är bruten.

Jonathan Zittrain tar i sin intressanta artikel i The Atlantic upp hur förödande det kan bli när länkar ändras eller helt enkelt försvinner. Att länken ruttnar. Ett fenomen som vi nog inte riktigt förstått vidden av ännu.

Zittrain pekar på studier (Zittrain, Albert & Lessig, 2014) där man fokuserat på dokument avsedda att vara bestående för obestämd tid: länkar inom vetenskapliga artiklar som t ex finns i Harvard Law Review och juridiska yttranden från Högsta domstolen. Forskarna fann att 50 % av länkarna sedan 1996 i domstolens yttranden inte fungerade. Över 75 % av länkarna i Harvard Law Review fungerade heller inte längre.

Zittrain analyserade också två miljoner externa länkar som fanns sedan 1996. Han fann att ju äldre artikeln var desto mer sannolikt var det att länkarna inte fungerade. Tillbaka till 1998 var 72 % döda länkar. Samma fenomen gäller vetenskapliga artiklar.

Länkar åldras ju snabbt. Den långsiktiga bevarandet av källor är därmed hotat. Om inte arkivering av någon typ för utbyte av vetenskaplig kunskap och källor som dessa byggs på kommer vi som läsare i framtiden (och faktiskt redan nu) inte att kunna hämta källorna som författarna åberopar i sina verk.

Artikeln är publicerad på Perma.cc som börjat arkivera poster. Perma utvecklas och underhålls av Harvard Law School Library i samarbete med bl a en del universitetsbibliotek. Perma refererar innehållet och generar länk till arkiverad post på sidan. När en användare skapar en Permalänk arkiveras innehållet och genererar en länk till en arkiverad post på sidan. Den arkiverade posten är alltid tillgänglig oavsett vad som händer med den ursprungliga källan.

Men kan tyckas vara ett sisifusarbete som rimligtvis bara kan täcka en del av alla de länkar som dagens och framtidens vetenskapliga artiklar lutar sig mot.

Photo courtesy of :  Giuseppe CUZZOCREA on Unsplash

Zittrain, J. (2021). The Atlantic. [online] The Atlantic. Available at: https://www.theatlantic.com/technology/archive/2021/06/the-internet-is-a-collective-hallucination/619320/ [Accessed 6 Aug. 2021].

‌Zittrain, J., Albert, K. and Lessig, L. (2014). Perma: Scoping and Addressing the Problem of Link and Reference Rot in Legal Citations - Harvard Law Review. [online] Perma.cc. Available at: https://perma.cc/KL84-CEHS [Accessed 12 Aug. 2021].