Skärminspelning

Förra bloggterminen skrev jag mycket om det öppna skolbiblioteket där vi som skolbibliotekarier bjuder på en liten filmsnutt med lästips, kanske handleder kring källkritik eller går igenom hur det där presentationsverktyget vi ska använda i SO-redovisningen fungerar. Alla de där inspelningarna du gör fixas lätt med ett gratisverktyg. Själv använder jag  Screencast-o-matic. Men Googletillägget Screencastify funkar också.

Screencastify har gjort några ändringar i sin gratisversion. Inspelningstiden har ökat från tidigare fem minuter till trettio minuter. Men antalet videor har minskat från obegränsat antal till tio videor. Men märker man att man nått gränsen är det ju bara till att ladda ner sina videor som MP4-filer.

När jag gjort mina inspelningar i  Screencast-o-matic laddar jag alltid upp filerna direkt till Youtube.

Har du något att visa och berätta? Så sätt igång och testa och spela in.