Digitala böcker i SO

Ska dina elever berätta om en historisk epok i SO? Kanske med perspektiv på både historia, geografi, religion och samhällskunskap? Varför då inte låt eleverna jobba tillsammans och göra digitala böcker/tidningar - det brukar funka väldigt bra. Presentationerna kan t ex göras som brev i en bok, som nyhetsartiklar.

Ge eleverna uppdraget att föreställa sig leva under den tiden. Kanske om hur det var att leva under romarriket, att som fattig svensk emigrera till Amerika eller föreställa sig vare en soldat under första världskriget?

Brev
Du är xx och skriver till x
T ex: Du är Greta som bodde i en by i Småland 1883 och som emigrerade till Amerika. Hon skriver ett brev hem till sin far. Hur var det att leva i Småland på den tiden? Sociala och ekonomiska förhållanden? Lev dig in i hur det var att ta beslutet att emigrera. Hur var resan över och hur var det att komma till Amerika och börja ett nytt liv utan att kunna språket? Hur var de ekonomiska och sociala förhållandena?

Tidningsartikel
Du är en reporter och ska rapportera i tidningen om dina upplevelser i X året xxxx
T ex: Du är reporter och ska rapportera om dina upplevelser i Normandie 1944

Resa tillbaka i tiden
Du är en tidsresenär och har förflyttats tillbaka till X-tiden. Vad ser du/luktar/hör/smakar/ känner du? Vad har hänt där du är? Sociala förhållanden? Samhällstruktur? Miljö? Kultur?
T ex: Du är en tidsresenär och har förflyttats tillbaka till Romartiden. Vad ser du/luktar/hör/smakar/ känner du? Vad har hänt där du är? Sociala förhållanden? Samhällstruktur? Miljö? Kultur?

För att publicera finns det flera verktyg. Trevligast tycker jag det är att publicera som sk flip-book. Tyvärr går jag bet på att hitta gratisverktyg för att göra online flipbook-magasin som inte innehåller reklam. Har du tips på något sådant verktyg så hör av dig. För att göra flipbookböcker har jag använt mig av Bookcreator. I WriteReader kan de yngsta barnen göra små böcker om t ex hemorten där de tar egna foton och skriver enkel text till.

Du som har erfarenhet av att låta eleverna skriva och berätta med digitala verktyg - dela med dig till oss!

Presentationsverktyg
  • Bildspel skapat i PowerPoint, Google Canva mfl. När bildspelet är klart - publicera online och dela med en länk. Eller ladda ner till pdf.
  • Blädderbar bok i Bookcreator eller för de yngsta WriteReader

Jag testade med att göra ett utkast om Greta som emigrerade till Amerika. En presentation som jag  gjorde med hjälp av mallen för tidningar i Canva. Men vid presentation via länk blir texten liten.  Pdf-varianten blir nog därför bäst.

I arbetet med att få fram information används historiskt källmaterial av olika slag. Vilket gör att det under arbetets gång finns  många tillfällen till att ta upp källvärdering och flera andra aspekter av MIK.

Även om jag är förtjust i färdiga mallar som t ex finns i Canva, verktyget som hjälpt mig med många nyhetsblad och affischer, så tror jag att det är svårt för eleverna att utgå från formen innan de har innehållet. Av erfarenhet vet jag att eleverna blir alldeles för fast vid det där med att hämta bilder och vilka färger man ska ha i sin layout, vilket gör att de inte kan koncentrera sig på innehållet. Bäst är att de väntar med form och design till allra sist.

Det viktiga är ju innehållet. Uppbyggnaden av berättelsen. Vad vill vi berätta? Vilka är personerna? Miljön? osv.

Brainstormingen är viktig. Hur gör vi det här intressant för läsaren? Hur mycket material ska med? Innehållet måste var läsvänligt och tydligt. Svåra ord ska förklaras o s v. Att loda efter vettig information tar tid. Information som ska bakas ihop till ett förståeligt sammanhang. Att eleven gör materialet till sitt och inte klipper och klistrar in utan förståelse.

I början av ett sådant arbete blir suckarna ofta tunga. Stort stöd behövs från oss lärare och skolbibliotekarier. Det brukar vara stora inkörningsproblem innan eleverna har fått kläm på de olika stegen i arbetsprocessen och det digitala verktyg de ska använda. Det är också utmanande för eleverna att läsa mycket text och otåligheten infinner sig ofta.

När själva kärnan av innehåll är klart - inte förrän då är det grönt ljus för bildletande. Självklart ska då mycket fokus hamna på bildrättigheter. Nog så svårt är det att hitta relevant bildmaterial. Här är det då bra om skolbibliotekarien och läraren kan ge tips på bilddatabaser där bilderna är fria att använda.

Bra att ha länk till vad som gäller för de olika beteckningarna Creative commons.

När det sedan är dags att sätta samman allt brukar kreativiteten flöda på.

Hämta gärna inspiration i LGR22.

Geografi åk 4-6 (4 sidor)
Geografi åk 7-9 (4 sidor)
Historia åk 4-6 (4 sidor)
Historia åk 7-9 (4 sidor)
Religion åk4-6 (4 sidor)
Religion åk7-9 (4 sidor)

Canva är gratis (även det som är Pro) för dig som är lärare eller skolbibliotekarie - Anmäl dig och du och dina elever får tillgång till alla lekverktyg som finns till hjälp när du ska jobba med informationsmaterial.