Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Skönlitterära böcker lär elever historia

Var du på Bokmässan så kanske lyssnade du på seminariet där forskarna Mary Ingemansson och Jenny Edvardsson från Högskolan i Kristianstad pratade om hur skönlitterära berättelser kan användas för att barn ska lära sig historia.

Forskning.se publicerade i dagarna en artikel från Högskolan i Kristianstad där skönlitteraturen lyfts fram som medel att lära eleverna historia. Med hjälp av berättelser kan eleverna leva sig in i och förstå historiska skeenden. Empatin som frammanas genom läsningen ger förståelse och inlevelse. Forskarna talar om historiemedvetande och historisk empati. Läs mer i artikeln!

Ljuvlig musik för en skolbibliotekarie - som genast hugger tag i en SO-lärare för läsprojekt med tema i aktuell historisk epok som snart ska belysas i klassen.... Ett arbete med ett gemensamt arbete i klassen där eleverna läser, diskuterar, skapar och skriver. Mary och Jenny betonar också hur viktigt det är att läsningen sätts in i ett historiskt sammanhang. När var tidsepoken? Hur såg man ut, hur levde man och hur såg samhället ut? Information som eleverna behöver innan de börjar läsa boken.

Textsamtal a la Aidan Chambers är ju ypperligt verktyg att använda i detta projekt.

Artikeln kan ju som av en händelse komma på tapeten under kaffestunden i personalrummet..... Naturligtvis utskriven och klar då att överlämnas till läraren :-)

_______

Högskolan Kristianstad. (2022, September 22). Skönlitterära böcker lär elever historia. Forskning.se. https://www.forskning.se/2022/09/22/skonlitterara-bocker-lar-elever-historia/

Image by   Greg Montani from Pixabay