Ny uppgift för skolbibliotekarien: Hur skriver man bra promptar?

Förra veckans inlägg handlade bl a om läsfärdighet. Genom de olika AI-chattarna har behov av nya färdigheter poppat upp. Ett område som blir en viktig del i skolbibliotekariernas kompetensområde. AI literacy är ett brett begrepp som inte fullt ut täcks av den svenska översättningen AI-läskunnighet - då det omfattar så mycket mer. AI-literacy är det knippe kompetenser som behövs för att vi ska kunna arbeta med och utvärdera AI-teknik. Till exempel att kommunicera och samarbeta effektivt med AI, och för att använda oss av AI i vårt lärande, att skapa och lösa problem med, men också att använda AI effektivt och etiskt.

Kort sagt de färdigheter som vi behöver för att kunna interagera med AI på bästa sätt. Viktiga färdigheter i verktygslådan MIK som vi som lärare och skolbibliotekarier behöver ge våra elever för att de ska kunna bli delaktiga i ett digitalt samhälle. Färdigheter som bygger på god och grundläggande läs- och skrivförmåga!

En ny kompetens är att kunna skriva effektiva uppmaningar - promptar - till de olika AI-chatbotarna. Ju bättre och mer nyanserade uppmaningarna som skrivs in - desto bättre blir användbarheten och resultatet. Eleverna måste lära sig kunna ställa specifika och upprepande frågor till AI:n för att resultatet ska bli bra.

Själv är jag usel på att prata med ChatGPT... men vi hankar oss fram rätt bra ändå tillsammans. Det svåra för mig är att betrakta Chatboten som en samtalspartner och då bolla frågor fram och tillbaka med uppföljningsfrågor som leder vidare som i ett samtal.

Men vad är då en bra prompt?

Jag har luskat lite och kommit fram till några tips. Det finns dessutom samlingar med promptar på nätet som man kan hämta exempel och inspiration ifrån - ett slags promptbibliotek.

Här är några råd som jag hittade:

Var tydlig och ge bakgrund. Man behöver ge AI:n information! Skriv hellre längre än kort! Få in så mycket bakgrundsinformation som möjligt. Ge konkreta exempel innan du ställer själva frågan.

Avgränsa och ringa in. Avgränsa format och innehåll, ton och stil.

Låt AI:n blir skådespelare! Ett sätt är att låta ChatGPT:n gå in i en roll för att få texten till att bli i en speciell stil eller riktad till specifik målgrupp.

Fortsätt fråga om du inte är nöjd! Chatboten blir aldrig trött på dig! Den jobbar tvärtom bättre om du ber den jobba vidare.

Mer i ämnet kommer i annat inlägg.

Bilden skapad via Bing Image Creator