Den svåra konsten att lära om

Hur viktigt är skolbibliotekets digitala fönster?

Bild av Paul McGowan från Pixabay

Hur viktigt är skolbibliotekets digitala fönster för dig?

Hur ser våra webbsidor och bloggar ut? Hur tänker vi som skolbibliotekarier när det gäller biblioteksverksamheten online? Ser vi det som lika viktigt som den "ordinarie" verksamheten?

Hur presenterar vi? Tänker vi på målgruppen i vårt tilltal? Är presentationerna lätt att ta till sig? Intressanta och relevanta? Eller består de av långa texter som förklarar vad biblioteket innehåller?

Flera skolbibliotekssidor lyfter främst fram låneregler och biblioteksplaner. Visst är det viktigt att också ha med detta - men kanske inte i skyltfönstret, d v s det som är det första eleven möter. Jag efterlyser fler skolbibliotekssidor som vänder sig direkt till eleverna och lärarna. Tyvärr är det väl också så att flera av sådana webbsidor/bloggsidor är gömda inom skolornas intranät. Vilket är synd - eftersom det utestänger andra läsare, moster Agda i Skövde och skolbibliotekarien och läraren i grannkommunen.

Visst ska väl biblioteksverksamheten alltid finnas där - för både lärare och elever när de behöver våra resurser. Inte ska de behöva tänka på vad klockan är. Verksamheten online är lika viktig som den som sker i själva biblioteksrummet.

Det personliga mötet online är lika viktigt som det fysiska mötet som sker i ett biblioteksrum. När biblioteket presenterar sig utanför sina väggar är det viktigt att man bibehåller den personliga touchen, att den är igenkännande och välbekant. Att Lenalotta gör en presentationsvideo av sin källkritikslektion och att Karl-Erik spelar in en kort boktipsvideo kring de böcker han tipsat om i klassen.

De genomgångar man haft i klassen ska självklart läggas ut i det digitala fönstret så att eleverna när som helst kan gå tillbaka och repetera.

... och inte för allt i världen glömma bort det lättsamma i utformandet av det digitala ansiktet - att låta humorn få plats i allt det allvarliga informationtänket.

Vi vill att våra bibliotek ska vara inbjudande, trivsamma, spännande, välkomnande osv. Lika viktigt är det att vårt webbaserade bibliotek är inbjudande, trivsamt, spännande och välkomnande.

Att informationen på våra biblioteks webbsidor är personligt anpassad till klasserna är också  viktigt. Att eleverna känner att det är riktat just till dem - aktuellt för just det tillfället.

Hur fungerar din skolbiblioteksverksamheten när du går hem för dagen? Lämnar du ett fönster på glänt?