Digital delaktighet - en utmaning för skolbibliotekarier och lärare

Vilka färdigheter behöver våra elever kunna för att bli digitalt delaktiga i samhället som vuxna? Inte bara skriva och läsa utan så mycket, mycket mer. Det talas mycket om ett källkritiskt förhållningssätt - vilket naturligtvis är oerhört viktigt - men det finns så mycket mycket mer.

Ovanstående "tunnelbanekarta" är en av de bästa illustrationerna jag sett när det gäller att visa på hur omfattande och mångsidigt det där med att vara informationskunnig.

Så viktigt det är att eleverna får dessa färdigheter och kan bli digitalt delaktiga! Vi skolbibliotekarier är en bland många pusselbitar i skolan som gör detta möjligt!

All aboard har i sin karta gett en utmärkt bild över detta stora fält - illustrerad genom en interaktiv tunnelbanekarta.  Den har några år på nacken och för länge sedan gjorde jag ett grovt försök att översätta... ett försök som aldrig blev helt färdigt ....Tyvärr!  Kanske någon annan som kan ta vid och fullfölja....?

När jag nu går in och klickar på All aboards karta är den inte längre klickbar som den var tidigare. Mitt taffliga försök till svensk variant byggde på den gamla klickbara funktionen genom att använda Thinglink.

Tunnelbanekartan är skapad under följande licens:

Kartan är hämtad från: Allaboardhe.ie. (2020). Map | All Aboard. [online] Available at: https://www.allaboardhe.ie/map/ [Accessed 26 Aug. 2020]. Bilden är licensierad enligt CC BY-NC 4.0 International licence