Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Gå på guldjakt

Leta efter guldkorn

Det är inte alltid så lätt att hitta bra information på nätet - varken för oss vuxna eller för våra elever. Redan i de yngre åldersgrupperna är det ju dags för dem att bekanta sig med Google.

Jag har alltid använt guldgrävarliknelsen när jag jobbat med mina elever. Det är lätt att hela tiden hänvisa tillbaka till detta även när eleverna går i de högra årskurserna. "Tänk på ...."

De gamla cowboyfilmerna är ett minne blott så kanske elevernas guldgrävarkunskaper behöver fräschas upp först?

Sen blir det dags att introducera dem i sökmysteriernas värld. Jag brukar introducera ungefär så här:

"Guldgrävarna fick vaska fram sitt guld. Det liknar lite det vi gör i dag när vi ska leta upp information med Google. Till din hjälp att leta har du – inte en slagruta eller vaskpanna - utan en sökrobot till din hjälp. Sökroboten är ständigt ute och hämtar hem information till Googles stora bibliotek med webbsidor.... hundratals miljarder webbsidor finns i Googles bibliotek!

Men Google måste ju förstås veta vad det är vi letar efter! Alltså skriver vi bra sökord i Googles sökfönster. Välj alltså ord som du tror finns på sidan du letar efter!

Skriv t ex inte "jag har ont i huvudet" utan "huvudvärk" om du letar efter sidor om huvudvärk

Som guldgrävare sätter du alltså spaden i jorden och upp kommer en massa grus och stenar! Men någonstans där gömmer sig de små guldkornen! Google ger dig sökresultat - men du måste välja vilka webbsidor du tror passar just din sökfråga.

När sedan Google gett dig resultaten måste du vaska: d v s sila bort alla stenar och grus och bara bevara guldkornen!

Den mest kända sökmotorn för närvarande heter Google. Men nya och bättre kan komma när som helst. Det gäller att hänga med och följa vad som händer."

Det är bra att ha små flyers liggande i bibblan - eller posters på väggarna - som påminner eleverna om de olika stegen och fallgroparna när de letar info.

Här nedan hittar du tre Kom-i-håg-posters om guldleteriet.

Du får gärna skriva ut och använda ... eller bara bli inspirerad av!