Den svåra konsten att lära om

Återanvänd dina boktips - SKOLBIBLIOTEKSRESURSEN

Återanvänd dina boktips

Som förberedelse till mina bokprat har jag alltid skrivit ner stödpunkter på datorn. Som blev till små kort som jag hade med mig som stöd när jag var ute i klasserna. Och som jag sedan slängde. Trots att man lägger ner mycket jobb på varje bok...

Tills en dag jag kom på att jag ju självklart kunde återvinna dem. Skolbibliotekets blogg ropade ju efter lästips!  Så med lite frisering återuppstod dessa boktips online - med bild på tillhörande bok .... och ibland en boktrailer som förlaget eller någon lässpridande elev gjort på nätet.

Det här fick också en spinoff effekt genom att de böcker jag pratat om i klassen nu fanns samlade på bloggen och eleverna kunde därmed ställa sig i kö på de populäraste titlarna.

Eftersom Björnekullaskolans gamla bokblogg inte längre är aktuell - och jag heller inte jobbar kvar - så har jag laddat ner de gamla tipsen och använde mig nu av dessa för att göra en exempel-på-en-boktipsar-blogg.  Det är lätt att göra en boktipsblogg. Själv har jag jobbat i många år med Googles Blogger. Även om den har sina knutor så har den funkat bra för mig.

Blir du sugen på att skapa en blogg? Vet du inte riktigt hur du ska göra? Kanske kan nedanstående bildspel ge dig lite tips att sätta igång? I bildspelet hittar du en infogad video av Johan Magnusson som lugnt och sansat guidar dig fram hur du ska göra.

Johan Magnusson (2014). Blogger 01 Skapa en bloggYouTube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=N0U6pTX7L-0&feature=emb_logo [Accessed 2 Mar. 2021].

Monica Nilsson-Ehrenstråle