AI rättvis i skolan - del 2

Värdet av skolbiblioteket

Det är hög tid att skapa större likvärdighet bland landets alla skolbibliotek säger Pamela Schultz Nybacka i sin rapport Värdet av skolbiblioteket. En rapport där hon i slutet ger sina avslutande reflektioner och kommentarer:

1. Skollagen bör ange en definition av vad som menas med skolbibliotek i termer av verksamhet, bestånd, kompetens och bemanning.
2. Att skollagen på basis av forskning och utredningar kring framgångsrika och likvärdiga skolor skärper formuleringarna och ställer tydligare krav på kollegiala arbetsformer och samarbeten för utvecklingen av och inom skolväsendet för elevernas (och medarbetarnas) bästa.
3. Krav på en pågående kvalitets- och verksamhetsutveckling av skolbiblioteken, liksom av skolan.
4. Skollagen bör ställa krav på att rektors- och lärarutbildningarna (inklusive verksamhetsförlagd utbildning, VFU) omfattar skolbiblioteken och ger förutsättningar för en integrerad pedagogisk verksamhet i samarbete med lärarna.
Kvalitets- och verksamhetsutvecklingen av skolbiblioteken är av avgörande betydelse!

Men vem ansvarar för detta i dag - i morgon?

Lyssna på Pamelas presentation