Idéer på tema att arbeta med - lärare och skolbibliotekarie

Inspirera din lärare att, istället för de traditionella och vanliga skriftliga redovisningarna, göra något annorlunda tillsammans med dig!

Gör en liten lista med smörgåsbordsdelikatesser som ni tillsammans kan avsmaka.
Dvs en presentation med förslag på olika redovisningssätt som ni tillsammans kan jobba med i klassen. Låt sedan hen fundera i lugn och ro - återkom sedan på kafferasten och påminn om utskicket och att du finns:-)

Gör små utskick då och då!

Nedanstående har det lite ålderdomliga uttrycket "multimediapresentation" - men ni fattar säkert vad jag menar:-)
Hämtad från Nilsson, M. (2007). Informationsfärdighet i praktiken : skolbibliotekarie och lärare i samverkan. Lund: Btj Förlag.

Här är ett tema som jag fick förmånen att jobba tillsammans med en lärare i engelska.

Låt eleverna presentera i t ex Microsofts Publisher mall Nyhetsbrev. Publicera sedan online på skolbibliotekets blogg eller på skolans webbsida som blädderbar tidning,  t ex Calaméo eller Issuu. Madmagz har jag inte provat. Eleverna ska självklart skriva under pseudonym.

Perspektivlistan nedan kan användas till flera olika arbeten som inspiration till frågeställningar.