Den svåra konsten att lära om

Syns du inte finns du inte....

Syns du?
Hur märks din skolbiblioteksverksamhet?
Hur visar du vägen i den snåriga källgranskningsdjungeln?
Kan dina elever och lärare gå tillbaka och titta på den information din verksamhet förmedlar?

Att synas och att informera är a och o för all informationsförmedling - så ock för oss inom skolbiblioteksverksamheten.

Och idag räcker det inte bara med de utskrivna informationsbladen om nyinköpta böcker som läggs på fikaborden i personalrummen, utan den digitala tillgängligheten av dessa informationsblad och handledningar måste finnas till hands att konsumeras var som helst och när som helst.

Även när biblioteket är stängt.

Den där affischen om bra tips som man ska tänka på när man googlar runt - visst är det bra att den sitter uppsatt i bibblan.... men det är också bra att den finns presenterad online så att Kalle hemma vid datorn kan i lugn och ro läsa om de där punkterna om grynnorna på informationshavet.

De där tipsen om de fantastiska böckerna du köpt in till bibblan - visst är det bra att du lägger utskrifterna i personalrummet - men låt också eleverna och pedagogerna kunna ta del av dina förträffliga tips även hemma i vardagsrummet.

Och lektionen du nyss hade kring hur man blir bättre källgranskare .... vore det inte bra att även Lisa kan repetera detta hemma i lugn och ro och kanske visa mormor?

Låt dina elever och lärare ta med sig sitt skolbibliotek hem!

Men hur gör du då detta?

Har du någon plats där du kan publicera digitalt? Fundera!

Luska lite på skolan och med din IT-avdelning. Skolan har kanske en plattform som erbjuder webb/bloggutrymme?

H u  r  och med vilka verktyg du börjar producera digitalt material fixar du och jag tillsammans!

Bild av Jill Wellington från Pixabay