Glad påsk!

Distansundervisning - Tipsa om bildspel som verktyg i undervisningen online

Distansundervisning i coronatider.

Tipsa dina lärare om att göra ett bildspel (en PowerPoint eller Presentation i Google) och dela med eleverna. I bildspelet läggs länkar och uppgifter in.

Eleverna kan i lugn och ro hemma gå igenom undervisningsmomentet.

Du som skolbibliotekarie har nu ett guldläge att handleda dina lärare i MIK. Passa på nu när allt är bäddad för digital delaktighet i undervisningen.

Läraren och du tillsammans kan erbjuda stöd och handledning online till era elever på olika sätt.

Du och läraren samarbetar kring det ämnesområdet dina lärare vill att eleverna ska arbeta med. Du funderar på vilka MIK färdigheter som ska ingå. Tillsammans diskuterar ni hur alltsammans  ska genomföras och utvärderas. Glöm inte att betona för läraren att du finns med under hela processen.

När ni presenterar uppgiften berättar ni för eleverna att både läraren och du finns tillgänglig online och via mail.

Du som skolbibliotekarie kan göra en instruktionsvideo kring det källkritiska som ska ingå, tillsammans med tips om källor, citering m m samt handledning kring hur de ska använda de digitala verktyg som ingår i uppgiften.

Du spelar in det du gör på skärmen (skriver text, bilder, webbsidor och filmer) samtidigt som du pratar och spelar in det du vill berättar om. Se tidigare inlägg!

Nästa inlägg kommer att handla om bildspel (PowerPoint och Google Presentationer)

PS! Erbjud din lärare att vara tillgänglig i arbetet med skapandet av bildspelet. Det finns många finesser som är lätta att missa och som finns dolda i verktygen.

_____________

PPS! Glömde i går att tipsa om Adobe Express verktyg. Det är lätt att jobba med så du behöver inte vara ett proffs för att få ett bra resultat på kort tid.

Du infogar enkelt egna videofilmer och foton. Lägger till text.

När du är klar kan du dela videon på olika sätt. Kanske lika bra att ladda ner videon och sedan lägga upp på din YouTube kanal och dela med länk till de elever som du väljer. Så har du lite bättre koll och har det samlat på ett ställe.

Bild av aymane jdidi från Pixabay