Den svåra konsten att lära om

Canva - Gör en infographic

Canva ger också möjlighet att på ett trevligt och enkelt sätt presentera ett förlopp av olika slag - Infographics. Jag har själv aldrig gjort någon tillsammans med elever, men ser möjligheterna för presentation inom olika ämnen där man ska presentera en tidsföljd eller ett logiskt sammanhang. T ex skulle sådana presentationer passa i No och Slöjd.

Att göra infographics i Canva är gratis - men när du sedan ska ladda ner så är delningsmöjligheterna mycket begränsade när man bara har gratisversionen och inte skolversionen eller Pro. Men du kan skapa dig ett gratis skolkonto om du befinner dig i skolans värld. Vilket du absolut ska passa på och skaffa dig.

Jag fick snällt hålla mig till gratisalternativet när jag lekte lite med att göra min presentation. Det blev därför så att jag bäddade in den på bloggen - men det går också lika bra att hämta en delbar länk.

Ladda ner full storlek

Adobe Spark har också Infographic mallar - men vad jag ser så går det inte att lägga till flera sidor.

Canva är gratis (även det som är Pro) för dig som är lärare eller skolbibliotekarie - Anmäl dig och du och dina elever får tillgång till alla lekverktyg som finns till hjälp när du ska jobba med informationsmaterial.

Bild av 200 Degrees från Pixabay