Den svåra konsten att lära om

Canva - låt dina elever göra en webbsida

När eleverna ska redovisa sina kunskaper är det alltid positivt och motiverande om det blir meningsfullt och intressant för alla inblandade - eleven själv, klasskamraterna, lärare, skolbibliotekarie, anhöriga m fl.

Ett enkelt och trevligt sätt är att göra en webbsida som kan komplettera den muntliga presentationen men som också faster Agda kan ta del av hemma i Åmål.

Den muntliga redovisningen är självklart mycket viktig - men också förmågan att presentera online för en icke fysiskt närvarande publik. Det ena utesluter inte det andra utan kompletterar varandra.

-Det som ska redovisas online i ett projekt måste kokas ner och sammanfattas. Det är lätt att skriva för mycket text. Liksom det också finns risk att texten blir obegriplig eftersom man skrivit för kortfattat.
-Det ska göras intressant
-Bilder och videor ska komplettera texterna.

Flera färdigheter kommer in i ett sådant arbete.

Eleverna tvingas att tänka på mottagarens upplevelse av det presenterade.
  • Vad är det som är intressant med det här?
  • Hur kan jag göra det intressant
  • m m

Via Canva kan eleverna göra enkla webbsidor där både text, bild och länkar kan samsas.

Du kan använda vilken som av Canvas olika mallar, men jag valde Presentationer.

Canva är gratis (även det som är Pro) för dig som är lärare eller skolbibliotekarie - Anmäl dig och du och dina elever får tillgång till alla lekverktyg som finns till hjälp när du ska jobba med informationsmaterial.