Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Kvalitetsarbete - Många bilder och lite text ...

Tyvärr är det ju så att det är mycket arbete med att lägga fram dessa rapporter - och i regel är det ingen som läser resultatet :-(

Man vill ju att rektor ska kasta sig över den fina kvalitetsrapporten - men verkligheten blir en annan. Administrativt överbelastade rektorer har stora högar med info att plöja. Risken är att ens egen rapport över skolbiblioteksverksamheten blir liggande längst ner i informationshögen.

Men skam den som ger sig.

Dessutom är den där rapporten bra att ha själv - för att jämföra år från år. Utvärderingsresultaten kan du också använda i dina framtida dialoger med som du gör själv kan du använda i små portioner för utvecklingsdialog tillsammans med din rektor, lärare och elever.

Har också försökt göra de där rapporterna så tilltalande som möjligt med lite text och många bilder :-) En poster som täckte det viktigaste jag ville informera om. Mer om detta i ett annat inlägg.

Du kan ju göra snygga diagram med hjälp av Canva. Ett av mina favoritverktyg för design har blivit ännu bättre. Canva har nu introducerat möjligheten att göra snygga diagram. De erbjuder dessutom en bra och tydlig interaktiv guide på hur man gör.

Att göra en infographic eller en snygg poster är inte heller fel. Det blir lättare att läsa och få överblick över vad du vill säga.

Från Waggener High School skolbibliotek kan man kika även på åren tillbaka.

The Brooklyn Tech Library visar sin rapport så här:

Eller gör en Prezi som Eastern High School Library har gjort.

Möjligheterna är många - det är bara till att testa :-)

Canva är gratis (även det som är Pro) för dig som är lärare eller skolbibliotekarie - Anmäl dig och du och dina elever får tillgång till alla lekverktyg som finns till hjälp när du ska jobba med informationsmaterial.

Bild av Sabine van Erp från Pixabay