Smått och gott med Keep

check box

Smått och gott med Keep - Digitala verktyg

Jag gillar verkligen Keep och har det som tillägg i Chrome.

Här kommer lite mer smått och gott med Google Keep.

Numera tar jag ofta skärmbilder från min mobil och sparar i Keep. Bilder går alldeles utmärkt att spara. Så vill du fota något för att komma ihåg gör du det lätt med din Keep.

Ska du ta en bild är det bara till att öppna appen i din mobil och välja ikonen för bild - Ta fotot - En liten bock dyker upp i det nytagna fotot - Klicka på den - Möjligheten att skriva kommentarer och kategorisera med etikett dyker upp.

När jag sitter vid datorn och jobbar vill jag ofta spara en speciell webbsida till mitt Keep-bibliotek. Nu har jag kommit på en finess som jag tidigare inte uppmärksammat: Kopierar några rader från webbsidan och vips när jag högerklickat och väljer att spara till Keep så dyker denna min lilla notering plus länk upp i mitt Keepbibliotek. På så sätt funkar det som Pinterest gjorde tidigare. (Detta - precis som hur Pinterest funkar ... du måste ha nedladdat tillägget till Chrome).

Pinterest retar gallfeber på mig numera. Detta tidigare så eminenta bokmärkesverktyg är numera mer en reklamsajt än min privata lilla bokmärkesmapp för olika ämnen. Mitt flöde fylls med vad algoritmerna tycker är varumärken som borde intressera mig - i stället för att sätta fokus på det som jag från början tyckte var så bra: de pins från dem som jag följer. Två tredjedelar av pinsen är numera varumärkes- eller produktrelaterade. Pinterest har förvandlats till en påträngande shoppingplattform. Dessutom klassificeras dessa pins inte som annonser trots att de länkar till återförsäljare och är reklam

Detta nya förhållningssätt har gett Pinterest miljarder dollar.

Så för min del kommer Keep att bli mitt nya Pinterest.

Monica Nilsson-Ehrenstråle