Glad påsk!

Byggherrar för skolbiblioteksverksamhet sökes

Bild av Kim Newberg från Pixabay

Byggherrar för skolbiblioteksverksamheten sökes

Man kan inte bygga hus utan att sätta det på en rejäl grund. Hur fina än drömmarna är. Grundfundamentet där allting vilar på måste finnas.  Den minsta vindil gör annars att huset skakar och vid nästa stormby rasar hela huset ihop.

Vi står vid ett vändkors för skolbiblioteksverksamheten. Drömmarna finns. Arkitekten har ritat - betänkandet Skolbibliotek för bildning och utbildning ligger på bordet. Men var finns byggarna och bygginspektörerna? Håller skolbiblioteksverksamheten på att stupa på mållinjen?

Vi måste få till en struktur uppifrån och ner - det kan inte fortsätta som det gjort - nedifrån och upp.

Det är flera knutar som ska lösas upp.
  1. Central statlig styrning för verksamheten måste ske.
  2. Styrning och innehållskrav måste fastställas, som passar en adekvat skolbibliotekarieprofession på 2020-talet och framåt.
Som Schultz Nybacka skriver:
"Skolbibliotekens position på skolfältet är således, trots lagstiftningen, relativt svag i praktiken, både i form av konkreta verksamheter och i det allmänna medvetandet. Att etablera ett skolbibliotek under dessa förutsättningar låter sig inte göras så enkelt. Skolbiblioteken idag omfattas inte av samsynen och den samfällda organiseringen som skapar stadga kring  skolutveckling. Detta skapar en större sårbarhet."
 (Schultz Nybacka 2019, s 14).

Hur blir man skolbibliotekarie? Vilka ämnen läser man? Hur gör man praktik?
Finns det egentligen någon utbildning till skolbibliotekarie? Eller kan vem som helst jobba som det? … och vad krävs av en skolbibliotekarie egentligen?

Skolbiblioteksverksamheten befinner sig mitt emellan skol- och biblioteksväsendet -  varken fisk eller fågel.

Här har vi ytterligare en stor knut!  Jag har sett många bibliotekarier som "råkat" hamna på ett jobb som skolbibliotekarie. En situation som tyvärr blir ohållbar både för den enskilda bibliotekarien och för verksamheten i skolan.

För att fungera i skolmiljön behöver skolbibliotekarien ha en mängd kunskaper som tyvärr inte omfattas av nuvarande allmänna bibliotekarieutbildning. Som skolbibliotekarier behövs bl a :
  • Kunskap om behov och förutsättningarna för barns lärande. Att teoretiskt och praktiskt kunna stimulera och handleda både enskilda elever och en hel klass i olika åldersspann och med olika förutsättningar. Där både praktik och teori integreras.
  • Förmåga att både självständigt ,och i samarbete med pedagogerna, planera, genomföra, utvärdera och vidareutveckla undervisning och handledning.
  • Kunskap om sociala relationer och konflikthantering.
  • Kunskap om skolans organisation och styrdokument
  • Dessutom krävs mycket mer digital kunskap – MIK. Skolbibliotekarien, men sin informationskompetens i botten, skulle kunna ha stor betydelser för lärarnas digitala kompetens och deras förmåga att använda digitala medel i undervisningen.  Det räcker inte med grunden som bibliotekarieutbildningen ger i att säkert och kritiskt kunna källgranska. Digital kompetens omfattar en inställning och förförståelse för ett nyfiket, öppet och prövande förhållningssätt till nya digitala verktyg och där färdigheten att själv kunna producera och kommunicera med olika digitala verktyg är en viktig del.

Nu står vi här framme vid mållinjen .... men fortfarande möts vi av följande alltför vanliga skolbiblioteksbild 2020:
 ... inget centralt ansvar, ingen skolbibliotekarie, skolbiblioteket nerpackat i kartonger, dubbla huvudmän, två chefer, delad tjänstgöring mellan folkbibliotek och skolbibliotek.
Vem tar över facklan och för den moderna skolbiblioteksverksamheten över mållinjen? Vem tar tag i grundbulten och fogar allt samman?

Monica Nilsson-Ehrenstråle

Källor:

Regeringskansliet. (2021). Skolbibliotek för bildning och utbildning. SOU 2021:3 https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/01/sou-20213/.

Schultz Nybacka, P. (2019). Värdet av skolbiblioteket : En verksamhet för hållbar utbildning och bildning. Stockholm: Kungliga biblioteket. Nationell biblioteksstrategi. https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kb:publ-28