AI rättvis i skolan - del 2

Hur marknadsför du ditt skolbiblioteks verksamhet?

Photo by Katka Pavlickova on Unsplash

Hur marknadsför du ditt skolbiblioteks verksamhet?

Här på  Skolbiblioteksresursen skriver jag, ofta och mycket, om hur viktigt det är med marknadsföring. Ett ämne som också intresserade Margareta Guldér när hon skrev sin magisteruppsats för ett antal år sedan. Syns inte, finns inte – om marknadsföring på några skolbibliotek. Även om åren har gått så är uppsatsen mycket intressant. För hur tänker vi skolbibliotekarier kring marknadsföring? Vad gör vi för att marknadsföra våra verksamheter? Vilka svårigheter finns i strategier för marknadsföring?

Folkbibliotekens marknadsföring har intagit nya positioner sedan uppsatsen skrevs. Sociala medier har varit en del i denna riktning. De tidigare rätt så tyst biblioteken hörs och syns i samhället idag. För inte så längesedan sammanställde Digiteket  de svenska bibliotekskontona på Instagram.

Men hur är det med skolbiblioteken? Marknadsföring är inte unikt för privata företag utan lika viktig för en verksamhet som ofta döljer sig i skolans värld. Flera skolbibliotek har Instagramkonto och delar med sig av ögonblicksbilder från verksamheten. Men räcker det?

Marknadsföring av verksamheten är ett ständigt pågående arbete. Margareta Guldérs uppsats ger goda insikter i hur en sådan marknadsföring kan genomföras och de grundtankar som den bör vila på. Uppsatsen visar också på att de intervjuade skolbibliotekarierna sällan tänker på sin marknadsföring. De håller med om att marknadsföring är viktigt men saknar mål, strategier och handlingsplaner för en sådan.

Skolbiblioteken kan inte fortsätta att nöja sig med att användarna tycker  "bibliotek är bra" utan att egentligen veta vad skolbiblioteken egentligen kan ge dem. Alltför många lärare har inte kunskap om vad skolbibliotekarien kan tillföra i deras arbete. Skolbibliotekarierna måste bli bättre på informera och ständigt och på olika sätt marknadsföra de möjligheter verksamheten kan ge. Inte bara en gång. Inte bara genom Instagram då och då. Utan just med det alla de verktyg som i dag finns - och som du hittar på Skolbiblioteksresursen :-)

Margaretas uppsats är en guldgruva som generöst delar med sig av olika förslag och reflektioner byggda på teorier kring marknadsföring. Läs den!

________
Mer info:
Margareta Guldér ingår i Göteborgsregionens skolbiblioteksgrupp. Hon har också skrivit boken Handbok för skolbibliotekarier: modeller, verktyg och praktiska exempel (2013), tillsammans med Zusana Helinsky.

Guldér, M. (2010). Syns inte, finns inte : om marknadsföring på några skolbibliotek (Dissertation). University of Borås/Swedish School of Library and Information Science (SSLIS). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hb:diva-19718

Länk till Kartläggning av svenska bibliotek på Instagram

________