Den svåra konsten att lära om

Illustrera med en seriestripp - SKOLBIBLIOTEKSRESURSEN

Kanske vill du illustrera information från ditt bibliotek på ett lite ovanligare sätt? Varför inte testa att göra några serierutor. Sen kan du skriva ut och göra till en liten poster, eller kanske lägga ut på skolbibliotekets blogg.

Du kan använda ett flertal verktyg: Storyboard That, Pixton, Make Beliefs Comix.

Du kan också använda mitt favoritverktyg Canva. Min pedagogiska IT-guru Richard Byrnes har än en gång visat mig på ett nytt sätt att använda Canva.

Se hans instruktionsfilm här om hur du gör en seriestripp.

Om du brukar logga in på den svenska versionen av Canva får du söka på "seriestripp". Då får du fram en massa mallar. Gör inte som jag - misstaget att bara kolla den första sidan. Det går att rulla ner och fler möjligheter öppnas till att anpassa serierutorna precis som du själv vill ha det. Byta ut figurer och leka hej vilt. Bläddra och bli inspirerad.

Se hela Richards film så får du ett hum om hur det fungerar.

Jag brukar inte kunna hålla fingrarna i styr när det finns något nytt och lockande att testa när det gäller digitala verktyg, så jag lekte en stund med att göra en liten seriestripp. Inget mästerverk utan bara ett litet lekögonblick för att testa.

Canva är gratis (utom vissa premiumfunktioner.... men är du registrerad på ett utbildningskonto öppnas även dessa funktioner upp).

Det är bara till att skapa ett konto och sedan har du ett outtömligt förråd av verktyg till att göra olika presentationsmaterial.

Byrne, R. (2020). How to Create & Publish Comics With CanvaYouTube. Available at: https://www.youtube.com/watch?v=Dgf2TdXLeiM&feature=youtu.be [Accessed 5 Feb. 2021].