Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Intressant intervjustudie av folk- och skolbibliotekariers roll i att minska digitalt utanförskap

Photo by Compare Fibre on Unsplash

Hur arbetar folk- och skolbibliotekarier med att stödja digital delaktighet?

Rykande färsk uppsats från Linnéuniversitetet kring folk- och skolbibliotekaries roll kring arbetet med att minska det digitala utanförskapet. Mycket läsvärd!

Uppsatsen av Hannah Lagström & Ingela Mattsson - Digital delaktighet - börjar med en genomgång av styrdokument kring medborgares digitala kompetens och övergår sedan till att belysa det digitala utanförskapet. Intressanta djupdykningar i forskningen presenteras inom de tre temaområden; Ett aktivt medborgarskap, Att verka för digital delaktighet och Den digitala klyftan.

Folk- och skolbibliotekarier arbetar dagligen med att stödja medborgarnas digitala delaktighet. Den pedagogiska rollen är framträdande för både skolbibliotekarier och folkbibliotekarier. Uppsatsen är en intervjustudie av sex folk- resp skolbibliotekarier kring deras roll i att stödja digital delaktighet. De utvalda bibliotekarierna valdes ut utifrån ett slags ’best practise’-exempel för hur folk- och skolbibliotekarier arbetar med digital delaktighet.

Uppsatsen kretsar kring deras tre frågeställningar:

• Hur arbetar folk- och skolbibliotekarier med att stödja medborgarnas digitala delaktighet?
• Vilka utmaningar upplever folk- och skolbibliotekarier att det finns med detta arbete?
• Hur beskriver folk- och skolbibliotekarier att det digitala utanförskapet ser ut?

Utifrån ovanstående tema får vi ta del av flera intressanta upplevelser och tankar från de intervjuade bibliotekarierna. Vi som läsare kan då och då stanna upp i läsningen och reflektera kring vår egen arbetssituation.

Syftet med uppsatsen är inte att nå fram till ett generellt resultat som går att generalisera på alla bibliotek utan Lagström och Mattson vill fånga in och kartlägga de sex intervjuade bibliotekariernas upplevelser för att få utforska mer komplexa svar kring frågeställningarna.

Uppsatsen har mycket hög klass och är mycket intressant för både folkbibliotekarier och skolbibliotekarier.

Det digitala utanförskapet finns överallt; bland biblioteksanvändarna, bland kollegorna. Ett utanförskap som ofta är förknippat med skam. En del är heller inte medvetna om sitt digitala utanförskap. Författarna tillägger: "Barn- och ungdomar har till exempel ofta en hög tilltrotill sin egen digitala kompetens"

Lagström & Mattson betonar hur viktigt det är att den unika kompetens som bibliotekarier besitter  används i arbetet med MIK. För detta krävs en medvetenhet om kompetensen hos ledningen. Men också att biblioteksprofessionen - för att förbli kompetenta -  utvecklas i enlighet med den digitala utvecklingen som kontinuerligt medför nya krav och utmaningar. Det behövs, menar uppsatsförfattarna,  ett långsiktigt arbete, "dels med att (vidare)utveckla bibliotekarieprofessionens pedagogiska roll och dels med kontinuerlig fort- och vidareutveckling av kompetenser rörande digital kompetens och MIK. Den pedagogiska rollen ställs inför utmaningar som inte bara rör den informationsteknologiska utvecklingen, utan även rör ett förändrat lärande. Båda dessa aspekter påverkar undervisning i digital kompetens och MIK om medborgare ska bli digitalt aktiva producenter av innehåll på webben. "

Vilka utmaningar upplever då bibliotekarierna finns i detta arbete?

En utmaning är den grupp av bibliotekarier som enbart fokuserar på det traditionella kärnuppdraget med läsfrämjande och som inte är intresserade av arbetet med medie- och informationskunnighet. En annan utmaning som skolbibliotekarierna upplever är det ojämna samarbetet med lärarkollegorna. Ytterligare en utmaning som folkbibliotekarierna lyfter är att det är svårt att hinna med eftersom användarna ofta saknar grundläggande datakunnighet och skolbibliotekarierna upplever att ambitionerna ofta är större än vad arbetstiden tillåter.

Det finns så mycken klokskap i hela materialet, att jag har svårt att plocka ut några guldkorn. Allt är intressant! För att inte trötta ut er här och nu kommer jag istället att återkomma till uppsatsen vid ett senare tillfälle.

Men tills dess: Oavsett om du är folk- eller skolbibliotekarier .... kasta dig över denna intressanta uppsats - och sprid vidare.

LÄS! Lagström, H., & Mattsson, I. (2021). Digital delaktighet : En intervjustudie med folk- och skolbibliotekarier kring arbetet med att minska det digitala utanförskapet (Dissertation). Hämtad från http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-100784

Läs också del 2 i inläggen om denna uppsats.

Här hittar du del 3.

Monica Nilsson-Ehrenstråle