Digitala bilder - den stora leksakslådan

Resursen du inte får missa - Klaras boktips

Photo by Gaelle Marcel on Unsplash

Boktips online - räddningen för läshungriga

Bloggar, Twitter och Instagram. Tack vare våra digitala kanaler kan vi alla, som har olika intressen, få del av andras tips och tankar. Tack alla ni som orkar engagera er och delar med er! Klara Önnerfält är en av dessa generösa tipsare.  Tack Klara för ditt stora engagemang! Ett engagemang som kräver mycket tid och arbete som inte syns, så att vi andra kan sörpla i oss och kasta oss in i bokfloden med de utvalda godbitarna.

Boktips behöver vi alla! Själv letar jag ständigt efter böcker till mitt vuxenläsande. Tyvärr tycker jag ofta att biblioteken -  som borde vara bäst på det här - är ganska sparsmakade i att ge onlinetips till oss stackars boktipstörstande läsare. Det är just den här servicen som möjliggör att vi, hemma på vår kammare, i lugn och ro kan sitta och kryssa i vår lista med böcker som vi vill läsa. En lista som vi sedan, antingen kan direkt beställa  och reservera från vårt bibliotek, eller besöka biblioteket IRL och då kanske få ännu fler liveboktips.

Varje skolbibliotekarie borde lägga krut på det här! Eleverna ska kunna öppna dörren till sitt bibliotek även om den fysiska dörren är stängd! Sprid lästips och marknadsför online! Duka upp ett smörgåsbord av bokdelikatesser och sätt etikett på dem; Spänning, Kärlek, Lättläst osv.

Var inte rädd för att göra fel. T ex att sätta fel etikett eller missa någon etikett som skulle passa in. Bjud på dina fel och brister! Du får göra fel och vara lite töntig. Du har inte all tid i världen - annat står vid sidan om och pockar på uppmärksamhet. Så glöm perfektionisten inom dig!

Testa att göra en blogg! Samla boktips där och gör dem lätt överskådliga så att eleverna enkelt kan botanisera bland taggarna. Jag gjorde ett testexempel som du kan kika på. Vill du ha hjälp med - eller fastnar i bloggskapandet - får du gärna höra av dig så kanske vi kan klura ut tillsammans.

Och komplettera med Instagram som aptitretare.

Så åter till Klara! Klara är tillsammans med  Lotta Davidson-Bask grundare till podden Flödet. Hon har också gett ut boken Klaras läsprepp

Rusa genast till Klara pratar böcker! Där hittar du massor med godbitar. Vill du ha äldre boktips (2010-2019) - då beger du dig till BokLus.

Har du fler tips på bra skolbiblioteksbloggar eller andra boktipsresurser? Hör av dig!

Och kika gärna in på förra veckans inlägg på SKOLBIBLIOTEKSRESURSEN som just handlade om boktips och bloggar.

Boktips i olika former (där du bl a hittar hur du snabbt gör en boktrailer)

Återanvänd dina boktips – Publicera på enbokblogg till dina elever