Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Somliga dagar - SKOLBIBLIOTEKSRESURSEN

Bild av Tobias Hämmer från Pixabay

Somliga dagar

Våra arbetsdagar som skolbibliotekarier skiftar väderlek från den ena dagen eller den ena stunden till den andra. Ibland skiner solen över verksamheten och man går hem nöjd och glad. Andra dagar mullrar åskan och molnen är tunga. Sådana dagar då man släpar sig hem och undrar över varför man jobbar som skolbibliotekarie.

Under min minnesodyssé i gamla bloggar snavade jag över ett gammalt inlägg som illustrerar den senare varianten av väderlek:

Slickar såren efter att haft en meningslös lektion med en nionde klass. Ensam och utsatt står man där - maktlös och ser hela lektionen rasa. Alla böcker som är väl förberedda, allt arbete man lagt ner på att vara bra förberedd .... bara rinner ut i frustrationens stora energisugande hav.

Två elever som saboterar det som skulle blivit en bra stund. Vilka verktyg har jag i detta läge?

Vädja - bli förbannad.... ja, det blir en kompott av alla ingredienserna. Naturligtvis uppföljande samtal tillsammans med deras lärare på måndag.

Ensam utan deras vanlige lärare kan man ha lektioner som denna. Men också i andra lägen vara underbara energistrålande tillfällen då allt faller på plats.

Som Britt G Hallqvist skriver i sin dikt

"Somliga dagar
går allt så lätt"
.......
"Andra dagar
går allt på sne.
Försöka med något
är ingen idé."

Hämtad från Hallqvist, B.G. (1991). Gräset skrattar: dikter. Stockholm: Bonniers juniorförl.

________

Monica Nilsson-Ehrenstråle