Gör resor tillbaka i tiden med chatboten!

Att vara synlig och högljudd

Bild av Gerd Altmann från Pixabay

Att vara synlig och högljudd

Som skolbibliotekarie ska man inte vara den tysta försynta flickan/gossen. Som skolbibliotekarie ska man synas och höras. Mycket och hela tiden!  Annars glöms man bort! Någon klok person skrev någonstans:  Biblioteket ska vara skolans hjärta och bibliotekarien är hjärnan som håller hjärtat bankande.

Skolbibliotekariens viktiga roll att samarbeta med lärarkollegorna är en bärande pelare i skolbiblioteksverksamheten. Ett ständigt pågående arbete där marknadsföringen kräver att vi som skolbibliotekarier både syns och hörs. Till det krävs det mod att våga - men också massor med tålamod.

Delta i ett skolbiblioteksnätverk och dela både dina positiva och dina upplevda mindre lyckade erfarenheter. Ge tips och idéer. Det handlar inte om att du ska visa att du är duktig utan att säga: "Det här gör vi i vårt skolbibliotek nu - du kan också göra detta."

Här kommer en mix med marknadsföringstips!

• Boka tid med din rektor för korta samtal då och då. Börja prata om det positiva och dela med dig av de goda nyheterna - och övergå sedan till det där mer bekymmersamma och till allra sist återgå igen till det positiva så att mötet avslutas i god anda. Framförallt se till så att mötet inte blir till en klagosejour.

• Var ständigt beredd på att "sälja in" din verksamhet när du möter en lärare som du vill ska bli intresserad av din verksamhet och din service. Håll ett "hisstal". Ett s k  hisstal är ett förberett  prat som varar högst 30-60 sekunder och som innehåller viktig och relevant information för den som du drar det inför. Tänk efter vad det är du vill säga. Var positiv. Prata inte för snabbt.

• Ge positiva signaler till skolledningen, t ex i form av korta "apropåkommentarer" som t ex berättar om att du just nu har ett pågående intressant projekt tillsammans med femmorna, att du just köpt in några superbra böcker kring ämnet ...., att du och läraren X ska träffas för att planera ett samarbete osv.

• Ingå i ledningsgrupp, ämnes- och arbetslag.

• Nya lärare? Ny rektor? Ta ett snack med dem och berätta om det fantastiska du kan erbjuda.

• Fika regelbundet i personalrummet när det är fullt av lärare.

• Säg "Ja" istället för "Nej"... men se till så du inte överbokar dig själv!

• Fira olika årsdagar, t ex skolbiblioteksdagen - 27 oktober - varje år så att det syns och märks! Eller varför inte fira Pi-dagen?

• Engagera elever i biblioteksverksamheten.

• Låt eleverna få göra sina röster hörda i biblioteksverksamheten. Skapa en blogg där elever kan dela med sig av boktips.

• Visa elevarbeten i kioskvisning på en skärm i bibblan och digitalt på webbsidan.

• Sprid informationsmaterial - i tryckt form och digitalt; posters, broschyrer, flygblad, nyhetsbrev via e-post, handledning m m. Krydda dina informationsutskick med bilder som du hämtar t ex från Pixabay eller Unsplash

• Gör en Infographic av din årliga statistik.

• Skicka ett nyhetsbrev via mejl (alt annat kommunikationsverktyg skolan använder)  till lärarna och rektor varje fredag

• Gör korta bokprat inför personalen en gång i månaden.

• Inspirera lärarna till spännande kunskapsredovisningar i samarbetet med dig. Kolla t ex Engelskläraren som samarbetspartner

• Visa något digitalt verktyg - för bildläraren, slöjdläraren, textilläraren, hemkunskapsläraren - som kan användas för att illustrera processen hos elevarbeten i skapande inom de estetiska ämnena.

• Ge dig tid och studera kursplanerna! Där hittar du massor med infallsvinklar för samarbete,  i olika ämnen.

• Skolbiblioteket är mer än rummet. Bjud in till ett öppet bibliotek via blogg/webbsidor.  Presentera elevarbeten. Presentera pågående projekt som du har i klasserna och där eleverna har tillgång till specifik webbsida för just sitt projekt och där handledningar och relevanta länkar publiceras.
  • Se över sin webbsida/blogg regelbundet. Utvärdera. Förändra.

• Dela frikostigt med dig av boktips på bloggen/webbsidorna. Låt eleverna medverka.

• Använd Instagram (eller liknande) som reklampelare och aptitretare in till skolbiblioteket.

• Ha alltid läckra skyltningar i bibblan. Var inte rädd för att ta ut svängarna! Köp billigt tyg och klä skylthyllan. Komplettera med en cool skylt som berättar om skylttemat. Skylta om regelbundet! Överraska!

• Skapa egna bokmärken med något digitalt verktyg.

• Dra ner på din klagosång om att ingen förstår värdet av skolbiblioteksverksamheten. Det slukar bara energi och är ett slöseri på dyrbar tid.  Ge aldrig upp! Se också bildspelet Samarbete - en process som alltid pågår

• Hämta mod från dina skolbibliotekskolleger. Dela dina misslyckande och dina farhågor.

LYCKA TILL!

PS! Kika också på bloggen och kategorin Presentation så får du fler tips på verktyg du kan använda.