Framtiden som redan står i dörröppningen

Skolbibliotekarien som ledare i MIK - SKOLBIBLIOTEKSRESURSEN

Bild av Gerd Altmann från Pixabay

Skolbibliotekarien som ledare i MIK

Varför i hela friden ska vi skolbibliotekarier syssla med digitala verktyg och försöka övertyga lärare om att använda dem i undervisningen?

Ska vi verkligen behöva försöka hänga med i den snabba utvecklingen av digitala verktyg? Det är ju ändå så omöjligt att kunna överblicka – hela tiden kommer det ju något nytt. Kan det inte räcka med det man redan kan och redan lärt sig?

I Skolbiblioteksutredningen förklaras detta på flera ställen i utredningen. Bl a

"Vår tids digitala kommunikationssamhälle ställer höga krav på att alla medborgare utvecklar kunskaper och förmågor för att finna, analysera, kritiskt värdera och skapa information i olika medier (Skolbibliotek för bildning och utbildning. 2021, s 363).

Fortfarande är det lika viktigt att finna, analysera och kritiskt värdera MEN också lika viktigt att kunna skapa egen information. Skolbibliotek för bildning och utbildning betonar skolbibliotekets roll i att  främja medie- och informationskunnighet. MIK begreppets definition som används i utredningen  används också i betänkandet Det demokratiska samtalet i en digital tid. Så stärker vi motståndskraften mot desinformation, propaganda och näthat. SOU 2020:56.

Skolbiblioteket ska medverka till en likvärdig utbildning. Det ska inte behöva bero på om jag råkar ha en lärare som råkar vara intresserad av att använda digitala verktyg i sin undervisning.  För att så många vägar ska vara öppna och möjliga att färdas på behöver vi kunskap och färdighet.

Vi visar - vi vågar - vi är nyfikna

Vi som skolbibliotekarier har en viktig uppgift att ge elever (och pedagoger) kunskaper och färdigheter där nyfikenhet och upptäckarglädje är viktiga delar.  Vi, som skolbibliotekarier och pedagoger, är viktiga förebilder. Att vi visar att vi vågar, att vi är nyfikna, att vi vill lära om och om igen.

• Skolbibliotek för bildning och utbildning [Elektronisk resurs]. (2021). Regeringskansliet
  • Tillgänglig på Internet: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/01/sou-20213/
  • Det demokratiska samtalet i en digital tid - Så stärker vi motståndskraften mot desinformation, propaganda och näthat. SOU 2020:56. [Elektronisk resurs]. (2020). Regeringskansliet
  • Tillgänglig på Internet: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/09/sou-202056/