Den svåra konsten att lära om

Anpassade chattrum för undervisning

Photo by Pavan Trikutam on Unsplash

Det kan ibland finnas behov för onlinesupport under vissa undervisningsmoment, både för skolbibliotekarien och läraren. Sådana här omedelbara och tillfälliga chattrum under ordnade förhållanden funkar bra som stöd i lärandet.

Tidigare använde jag TodaysMeet. Men den finns inte längre.

I stället finns YoTeach och Backchannel Chat. Verktygen är gjorda just till att kunna användas i skolmiljö. Backchannel har i gratisversionen begränsning på 30 elever som samtidigt kan delta.

Både du och eleverna kan ställa frågor till varandra.

I Backchannel urskiljs lärare (grönt) och elev (rött) med olika färger på textkommentarerna. Läraren tar enkelt bort meddelande så man behöver inte oroa sig för olämpligt innehåll.

För att bjuda in elever kopierar man koden som finns under menyn Sharing, och sedan Invite. Här finns också en kod man kan dela med deltagande lärare/bibliotekarie.

När du inte är med och övervakar chatten: stäng av den så att eleverna inte kan skriva när du inte är där.

I YoTeach kan du skapa flera olika chattrum. Du döper dina chattrum.... obs! inga mellanrum.

Inte bara text går att infoga utan även bilder, som man dessutom kan rita på.

När du skickat iväg meddelandet kan eleven även lyssna på det. Men då får eleven klicka på ikonen med INT ... obs. inte högtalaren för då blir det lustig betoning :-)

Du kan också som administratör ta bort meddelande och även "tyst" (Mute) enstaka elev.

Prova dig fram och hitta fler funktioner.