Nya skolbiblioteksböcker du inte får missa

Självklart har du redan koll på de kommande bokhändelserna i skolbiblioteksvärlden! Men fall i fall du missat så missa i alla fall inte de två höjdarböckerna som verkligen är att se fram emot!

• Skapa nya vägar - Så kan lärare och skolbibliotekarier samarbeta av Sofia Malmberg
  • Klaras och Lottas skolbibliotek : idéer och förslag från Flödet av Klara Önnerfält och Lotta Davidson-Bask

Det har ju också kommit ett nytt poddavsnitt i Flödet med de senare damerna - Julavslutningen nr 41

Det får mig till att reflektera över hur olika arbetsroller och inriktningar vi har som skolbibliotekarier om vi befinner oss i gymnasieskolan eller i grundskolan. Nästan som två världar - men ändå inte. Jag - med mitt arbetsliv inom grundskolan - har inte haft den omöjliga uppgiften att fungera tillsammans med 1000 elever plus lärare. Jag har haft fokus på högst 500 elever och då med biblioteksassistent. Min inriktning har varit som aktiv partner till läraren på många och varierande sätt. Jag har haft förmånen att kunna jobba tillsammans med lärarna; planera, genomföra och utvärdera. Självklart inte med alla lärare. Och självklart parallellt med the-one-woman-show, d v s med bokprat i klasserna i egen regi. Jag är glad och tacksam när jag tittar tillbaka på detta förmånsfyllda och stimulerande yrkesliv. Jag har kunnat till stor del jobba i linje med det jag skriver om i mina böcker.

Men även jag kände att jag inte räckte till! Trots att jag hade det så förspänt.

Photo by Deedster från Pixabay