Den svåra konsten att lära om

Skolbibliotekarien som brygga över digitala klyftor

När man efter den fina skolbiblioteksutredningens kristallklara tankegångar kring ett modernt skolbibliotek fick en fot in i en ny tänkbar skolbiblioteksverklighet, var man i lyckorus ett tag. Men av det blev det inget. Allt sprack som en ballong och det vardagliga lunket med blicken åter sänkt mot marken och tillvaron med det gamla dammiga obemannade skolbiblioteket är tillbaka med samma gamla ord.

Tänk om så många fler förstod hur viktiga vi skolbibliotekarier är för elevernas utveckling och lärande! Tyvärr en önskedröm som kolliderar med både okunskap och bristande ekonomi.

Det unika samarbetet som sker mellan lärare och skolbibliotekarier gör att vi i våra olika professioner och olika kompetenser, kan minska de digitala klyftorna och bidra till likvärdig utbildning och möjligheten till ett livslångt lärande.

Tillsammans kan vi utveckla eleverna förmåga och färdigheten att läsa, skriva och interagera mellan ett stort antal verktyg, plattformar och media. Att lära ut källkritik är viktigt men lika viktigt är det att verka för färdighet i att hantera olika digitala verktyg för att eleverna själva ska kunna uttrycka sig och skapa egen information. Ju mer eleverna får arbeta med olika uppgifter där kraven skiftar och erfarenheterna växer ju mer förståelse får eleverna också för bakgrunden kring informationsdesign och de möjligheter, begränsningar och risker som finns.

Färdigheten att lära själv - är och kommer i ännu högre grad att vara - en förväntning från samhället. Vi behöver alla ha ett flexibelt och öppet förhållningssätt inför mediakommunikation och produktion. Vi kan ge eleverna redskapen att analysera och tänka kritiskt men också förståelse för betydelsen av att själv ansvara för egen bildning och personlig utveckling - där färdigheter att hantera olika digitala verktyg är en viktig del.

Skolbibliotekarien är en viktig resurs i skolan för att ge eleverna en likvärdig och demokratisk skola.

Photo by  esudroff från Pixabay